چگونه یک برنامه ریزی موفق داشته باشیم

0
821

برنامه ریزی

وقتی واژه «برنامه ریزی» را می‏شنوی، شاید این تصور برایت تداعی شود که باید کار خاصی انجام دهی و تکنیک خاصی داشته باشی و پیروی از انجام آن مشکل خواهد بود، در صورتی که تمام کارهای کوچکی که در طول روز انجام می‏دهیم، به نوعی برنامه‏ ریزی هستند.

 

به کانال تلگرامی “راه کلینیک” بپیوندید

 

درحقیقت برنامه‏ریزی، فرایندی برای رسیدن به اهدافی است که با توجه به فعالیت‏ها می‏تواند بلندمدت، میان‏مدت یا کوتاه‏مدت باشد. برنامه‏ ریزی، مهم‏ترین و کلیدی‌ ترین سند برای رشد مدیرانی است که در جستجوی حمایت‌های بیرونی هستند. برنامه ‏ریزی نقشی مهم در کمک به جلوگیری از اشتباه‌ها یا تشخیص فرصت‏های پنهان بازی می‏کند و تا حدودی قابل تصور، در پیش‏بینی و ساختن آینده کمک ‏کننده و پلی است بین آنجایی که هستیم و جایی که می‏خواهیم برویم. برخی توصیه‌ها می‌تواند به شما در داشتن برنامه ریزی بهتر کمک کند:

واقع‏ بینانه بنگرید

بسیاری از افرادی که در مقاطع مختلف زندگی دچار شکست یا اشتباهی می‏شوند، عوامل خارجی را در شکل‏گیری آن موثر می‏دانند درحالی که واقعیت چیز دیگری است. تا چه زمانی می‏توان عوامل خارجی چون جامعه، والدین، اطرافیان، دوستان و… را در شکست‏ها یا ناکامی‏ها مقصر دانست؟ اگر کمی منطقی فکر کنیم و بازخوردی از کارها داشته باشیم، قطعا متوجه خواهیم شد در کجای مسیر خودمان مقصر بوده‏ایم، چه زمانی جسارت به خرج نداده‏ایم یا آنطور که باید و شاید برای انجام کاری اراده نکرده‏ایم که در نهایت باعث از دست دادن مجال‏ها شده است.

 

برای رسیدن به این هدف، باید حسابمان را با خود مشخص کنیم (با خودمان روراست باشیم) و ببینیم آیا تا به حال توانسته‏ایم انسان موفقی باشیم؟ بعد اصلاح مسیر را انجام دهیم؛ یعنی اگر دچار ضعف هستیم، آن را بپذیریم و درصدد اصلاح خود بربیاییم و از انسان‏هایی که الگوی مناسبی برای جامعه و اطرافیان هستند یا از یک مشاور متخصص برای ادامه راه بهره بگیریم.

 

اگر ۳۰ یا ۴۰ سال است که با پیروی از برنامه قبلی به اینجا رسیده‏اید، قطعا ۱۰۰ سال آینده نیز در همین نقطه خواهید بود. پس اگر هدفتان والاتر است، باید راه دیگری را پیش بگیرید و برنامه‏ریزی خاصی برای زندگی‏تان داشته باشید و از ابزارهای دیگری برای رسیدن به هدف کمک بگیرید. امروزه مهارت‏های زندگی، از فنون، تکنیک‏ها و مبانی‌ای هستند که هر انسانی باید آنها را یاد بگیرد تا بداند چگونه زندگی کند.

با مهارت‏ها به برنامه ریزی موفق دست یابید

بیشتر ما در مورد اینکه چگونه کار کنیم و انسان، مدیر، مهندس، معلم یا پزشک موفقی باشیم، پرورش یافته‌‏ایم ولی کسی به ما یاد نداده است چگونه همسر، ولی یا فرزند موفقی برای والدین یا حتی همسایه و شهروند خوبی باشیم. این کار مستلزم این است که مهارت‏های زندگی اجتماعی و خانوادگی را یاد بگیریم.

 

برای دستیابی به مهارت‏های زندگی، فرد باید چگونگی برقراری ارتباط و فکر کردن را بیاموزد. حتی باید یاد بگیرد در طول زندگی با چه کسانی در تماس باشد تا فکرش در جهت درست و به سمت تعالی حرکت کند.
شاید این سوال پیش بیاید که برنامه‏ریزی چه ارتباطی به این مساله دارد؟ باید گفت ذهن انسان در محیط شکل می‏گیرد. همکلاسی، همسفر، همسایه، دوست و همه کسانی که با ما به نوعی همگونی ایجاد می‏کنند، در برنامه‏ریزی و دستیابی ما به اهدافمان تاثیرگذارند و گاهی نقش کاتالیزور را ایفا می‏کنند؛ درحقیقت آنها حرکت ما را در رسیدن به اهداف متعالی تسریع می‏کنند.

 

پس نباید فراموش کرد همه عوامل چه در حاشیه و چه در متن زندگی، در رسیدن به اهداف و داشتن برنامه‏ریزی صحیح موثرند. از این رو باید چشم‏ها را خوب باز کرد و دید چرا گاهی حوصله برنامه‏ریزی نداریم یا دچار اشتباه می‏شویم. بیشتر افرادی که حوصله‏ای برای برنامه ریزی ندارند، عوامل موثر در آن را که اغلب در حاشیه هستند، بی‏تاثیر می‏دانند، درحالی که چنین نیست.

 

فردی که بدون برنامه پیش می‏رود، خود را قربانی هر حادثه و اتفاقی می‏کند و اجازه می‏دهد هر کسی برای او برنامه‏ریزی کند. وقتی کسی برنامه‏ریزی‌ای برای زندگی خود نداشته باشد، به جایی نخواهد رسید و در مسیر زندگی هر کس او را به مسیری هدایت خواهد کرد که در نهایت باعث گمراهی‌اش خواهد شد.

 

در حال حاضر بسیاری از افراد تحصیلکرده و سرمایه ‏دار جامعه هم سردرگم هستند و زمانی که جویای حالشان می‌شوی، این پاسخ‌ها را از آنها می‌شنوی: «نمی‏دانم» یا «به هم ریخته‏ام.» وقتی به زندگی و افکار آنها نزدیک می‏شوی، می‏بینی اصول مدیریتشان مغایر با «بسیج منابع» است. بسیج منابع، یعنی گردآوری و نزدیک کردن و به کارگیری منابع انسانی (شامل اعضای خانواده، دوست، همکلاسی، استاد و همسایه …)، سرمایه مالی، ابزارها و امکانات، فرصت‏ها و توانمندی‏ها که همگی باعث می‏شوند بتوانیم وزنه تصمیمان را در ترازوی برنامه‏ریزی سنگین کنیم.

 

گاهی افراد شبیه پر هستند و با هر ورزش به سمتی سوق پیدا می‏کنند درحالی که در مقابل آنها افرادی هم همچون سنگ مقاومند. اینها افرادی هستند که یاد گرفته‏اند با به کارگیری بسیج منابع، استفاده از اهرم فکری اعضای خانواده، دوستان و… وزنه تصمیم‌شان را در ترازوی برنامه ریزی سنگین کنند.

 

دکتر علی شاه حسینی مدرس دانشگاه

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه