چگونه عادت خرج کردنمان را اصلاح کنیم؟

0
1435

آیا همیشه قبل از موعد پرداخت حقوق، پول‎تان تمام می‎شود؟ آیا تمام مدت سعی در تنظیم دخل و خرج‎ خود دارید و بیشتر وقت‎ها موفق نمی‌شوید؟ این مطلب نگاهی دارد به ۶ مورد از کارهایی که ممکن است خودمان ندانیم اما با انجام دادن‎ آنها دچار مشکل مالی می‎شویم.

 

اگر متعلق به نسل هزاره هستید، احتمالا از تفکر قالبی که در موردتان وجود دارد، خوشتان نمی‎آید اما نسل شما به عنوان جوانان خودمحوری شناخته می‎شوند که عاشق قهوه، تعطیلات و تلفن هوشمند آخرین مدل‎شان هستند.

اما نظرتان در مورد پس‎انداز کردن چیست؟

اگر در مورد کارهایی که از نظر اقتصادی به شما ضرر می‎زنند و نحوه رویارویی با آن‎ها کوچک‎ترین ایده‎ای ندارید، بد نیست به توصیه‎های ملیسا براون، کارآفرین اجتماعی و نویسنده کتاب “پول‎ خود را به فنا ندهید” گوش بدهید؛ راه‌کارهای آسانی که می‎توانند ما را از گزند مشکلات مالی در امان نگه دارند.

۱- چشم و هم‌چشمی

مشکل دنیای امروز فقط چشم و هم‌چشمی با همسایه نیست، بلکه مسأله “اینفلوئنسر”های شبکه‎های اجتماعی هستند – که آن‎ها را ندیده‎ایم- و دور و برشان پر است از محصولات پرزرق و برق و جذاب.

 

در دنیایی زندگی می‎کنیم که “فرهنگ مقایسه‎” در آن جا افتاده. تمام مدت در حال سنجیدن ارزش خود در مقابل انسان‎هایی هستیم که در رسانه‎های جمعی زندگی می‎کنند. اما آن‎ها واقعیت را به ما نشان نمی‎دهند.

 

راه‎حل چیست؟ آن‌ها را از فهرست دوستان خود در شبکه‎های اجتماعی حذف کنید و به دنبال یافتن افرادی باشید که برای بهتر شدن حال‎تان، شما را به انجام کارهایی به غیر از خرید کردن ترغیب می‌کنند.

۲- خرج کردن بدون وقفه

زمانی بود که شما فقط می‎توانستید در طول ساعات کاری فروشگاه‌هاخرید کنید. بعضی فروشگاه‎ها هم یک روز در هفته تا دیروقت باز بودند.

 

الان چطور؟ خرید آنلاین به شما این اجازه را می‎دهد که حتی جمعه شب‎ها وقتی از تماشای تلویزیون یا کار خانه خسته شده‎اید، با تلفن همراه‎‎تان پول خرج کنید.

 

به منظور مهار کردن ولخرجی‎های شبانه‎روزی خود، بهتر است برای نحوه و زمان خریدهایتان محدودیت‎هایی در نظر بگیرید.

 

به عنوان مثال فقط در یک بازه زمانی مشخص در روز خرید کنید تا دفعه بعد وقتی از نشستن روی کاناپه جلوی تلویزیون خسته شدید، خطری تهدیدتان نکند.

۳- دسترسی آسان به انواع کارت‌های اعتباری

مشکل فقط کارت‎های اعتباری نیست، وام‎های کوتاه مدت با بهره بالا و ارائه تسهیلات مختلف برای پرداخت دیرتر، این امکان را به شما می‎دهد که الان خرید کنید و پولش را بعدا بدهید.

 

تحقیقات نشان می‎دهد وقتی از اعتبار استفاده می‎کنیم، بیشتر ( دست‎کم ۱۰ درصد) پول خرج می‎کنیم چون تصورمان این است که پول خودمان نیست.

 

اگر بیشتر از یک کارت اعتباری دارید و کم پیش می‎آید هر ماه بدهی‏تان به آن را تسویه کنید یا چون بیش از حد خرج کرده‎اید، برای بازپرداخت سراغ پس‎انداز خود رفته‌اید، تصمیم قاطع بگیرید که دیگر از کارت اعتباری استفاده نکنید. آن را تکه تکه کنید و بروید سراغ همان کارت نقد.

۴- گزینه‎های نامحدود و ناتوانی در انتخاب

در دنیای امروز انواع و اقسام خوراکی‎ها و رژیم‌های غذایی وجود دارند، شما می‎توانید وگان یا گیاهخوار باشید، رژیم غذایی با کربوهیدرات یا چربی بالا یا پایین بگیرید، یا این که فقط خوراکی‎های اورگانیک یا میوه‌هایی که از درخت افتاده‎اند را بخورید. با این تفاسیر آیا به نظرتان عجیب می‎آید که موقع انتخاب غذا گیج شویم؟

اوضاع برای خرج و مخارج‎مان هم به همین شکل است.

وقتی بحث پس‎انداز و سرمایه‎گذاری به میان می‎آید، آنقدر اطلاعات مختلف وجود دارد که بیشتر وقت‎ها تصمیم‎گیری برایمان سخت می‎شود و بی‎خیالش می‎شویم.

به همین دلیل است که باید از پایه شروع کنیم. باید بفهمیم الگوی خرج کردن‌مان به چه شکل است و چه اهدافی در زندگی‎ داریم. در این صورت است که می‎توانیم یک برنامه مناسب بریزیم.

۵- خرید بدون آگاهی

عده زیادی از ما تمایلی به تغییر عادات روزانه خود نداریم. در نهایت یک روز (معمولا اواسط دهه ۳۰ زندگی) از خواب بیدار می‎شویم و از خودمان می‎پرسیم: ” چطور به اینجا رسیدم؟”

 

به جای این، بهتر است یک مصرف کننده آگاه باشید و برای زندگی خود برنامه ریزی کنید.

از خودتان بپرسید: “اگر می‎توانستم زندگی را آن‌طور که می‎خواهم طراحی کنم، چه شکلی می‎شد.؟”

بعد به دنبال راهی باشید که آن زندگی را به واقعیت تبدیل کنید.

 

برای پایان دادن به خریدن و انبار کردن محصولات بدون فکر و آگاهی، بهتر است یک دوره ۳۰ روزه سم‎زدایی در نظر بگیریم و در این مدت فقط نیازهای اولیه برای یک ماه خود را تهیه کنیم. با این روش می‏توانیم عادات خرج کردن خود را دوباره تنظیم کنیم. این روش می‎تواند دوباره شما را به یک مصرف کننده آگاه تبدیل کند.

۶- شما برده حقوق ماهیانه خود هستید

بیشتر ما تنها یک منبع درآمد داریم و در طول ماه همه درآمدمان را خرج می‎کنیم تا دوباره حقوق بگیریم و همه چیز از نو شروع شود.

 

بهتر است حساب‎های بانکی خود را طوری تنظیم کنید که به جای یک کاسه بزرگ، از چند کاسه کوچک بخورید.

 

مثلا می‎توانید یک حساب برای خرج‎های روزمره داشته باشید، یکی برای پرداخت قبض‌ها، یکی برای پس‎انداز و یکی هم برای بریز و بپاش‌هایتان.

درآمدتان را بین این حساب‎ها تقسیم کنید و برای هزینه‎های روزانه‎تان فقط آن مبلغی که در حساب خرج‎های روزمره‎ وجود دارد، استفاده کنید.

 

بد نیست به فکر پیدا کردن منابع درآمد بیشتر مثل شغل دوم، کار پاره‎وقت، سرمایه‎گذاری، خرید ملک یا موارد شبیه به این باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه