چگونه “فهرست کردن کارها” زندگی شما را عوض خواهد کرد؟

0
1633

آیا درباره پدیده “زایگارنیک” در روانشناسی چیزی شنیده‌اید؟ ممکن است بدون آنکه بدانید، این حالت را تجربه کرده باشید.

بر اساس این قاعده روانشناسی، مغز انسان بیشتر درگیر کارهای ناتمام است تا کارها و وظایف انجام شده. نتیجه این می‌شود که وقتی ما سعی می‌کنیم روی کار مهمی تمرکز کنیم، اغلب ذهنمان منحرف کارهای ناتمام دیگر می‌شود.

 

برای جلوگیری از این مشکل، روانشناسان توصیه می‌کنند که فهرستی از کارهای انجام نشده تهیه کنیم. این کار باعث می‌شود مغز ما احساس کند که ما این کارها را انجام داده‌ایم و می‌توانیم روی کار اصلی تمرکز کنیم.

به طور کلی داشتن فهرست باعث اعتماد به نفس می‌شود

اگر در زندگی از خودتان رضایت ندارید، فهرستی از کارها و موفقیت‌های کوچک و بزرگ زندگی‌تان تهیه کنید. این راه ساده ایست برای یادآوری آنچه انجام داده‌اید، از پیشرفت‌های تحصیلی تا موفقیت‌های شخصی، مانند کمک کردن به یک دوست یا تمام کردن یک کتاب دشوار.

 

یک موسسه غیردولتی ویژه سلامت روان پیشنهاد داده در صورتی که دچار احساس خودکم بینی شده‌اید بهتر است فهرستی از ۵۰ کاری که به خاطرش خودتان را دوست دارید تهیه کنید.

 

حتی اگر این کار هفته‌ها طول بکشد یا لازم باشد که از دوستان و خانواده هم کمک بگیرید, بعد لازم است که هر روز نگاهی به این لیست بیاندازید تا قدر خودتان را بدانید.

داشتن فهرست ذهن را باز می‌کند

بر اساس تحقیقات متخصصان اعصاب، ما هم زمان فقط می‌توانیم به موضوع‌های محدودی فکر کنیم، اما داشتن فهرست کمک می‌کند که فضای روانی ما آزاد شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه