خرید در معیت همسر گرامی!

0
852

به نقل از سایت “رادیو کسب و کار

گاهی زوج‌ها از این که همسرشان در خرید کردن وارد نیست و از اشکالاتی نظیر ولخرجی و عدم صرفه‌جویی گله‌مندند و گاهی هم از هم ایراداتی در این زمینه می‌گیرند.

مشکلات خرید رفتن با همسر

گاهی زوج‌ها از این که همسرشان در خرید کردن وارد نیست و از اشکالاتی نظیر ولخرجی و عدم صرفه‌جویی گله‌مندند و گاهی هم از هم ایراداتی در این زمینه می‌گیرند که موجب دلخوری همدیگر می‌شوند، به هر حال خرید برای زندگی روزمره امری ضروری است و نمی‌توان بدون آن مایحتاج زندگی را فراهم کرد، اما رعایت یک سری اصول می‌تواند این امر را هم برای مردان و هم برای زنان لذتبخش و مفید کند. برای این که این اصول را بشناسید بقیه مطلب را بخوانید.

خرید مایحتاج زندگی

برای خرید روزمره که یکی از مهم‌ترین جنبه‌های خرید است به اصول زیر دقت کنید:

 

۱- فهرست خرید بنویسید

لازم نیست در روز چند بار به خرید بروید و هر بار یک یا چند قلم جنس را خریداری کنید. شما می‌توانید یک کاغذ دم دستتان بگذارید و در طول روز هر چه که احتیاج دارید بنویسید تا یکباره تمام مایحتاجتان را بخرید. نوشتن فهرست خرید به شما کمک می‌کند در خریدتان چیزی را فراموش نکنید و چیز اضافی نیز نخرید.

 

۲ – سعی کنید با همسرتان به خرید بروید

علاوه بر لذت خرید با همدیگر می‌توانید در این امر به هم کمک کنید، تجربیات خود را در اختیار هم بگذارید و همراه هم باشید.

 

۳-اگر خریدتان طول می‌کشد و تعداد اقلام آن زیاد است ترتیب خرید را رعایت کنید مثلا مواد خوراکی که خراب شدنی هستند مثل گوشت و لبنیات و… را آخر بخرید و اول سراغ چیزهای خراب نشدنی بروید.

 

۴ -اگر خریدتان در چند نقطه مختلف است از لحاظ مسیر هماهنگی کنید تا وقتتان تلف نشود.

 

۵-زیاد نخرید

وسایل را در خانه‌تان انبار نکنید لزومی ندارد وقتی محل خرید به اکثر خانه‌ها نزدیک است خرید چند ماهتان را یکباره بخرید برای این که در مورد خوراکی‌ها هرچه تازه به تازه بخرید بهتر است و وسایل اضافی جایتان را می‌گیرد لزومی ندارد شما یک قفسه پراز مواد شوینده داشته باشید یا خوب نیست که نان خشک فراوانی را دور بریزید بلکه می‌توانید هرگاه تمام شد یا رو به اتمام بود یکی یکی بخرید.

 

۶- هنگام خرید به کیفیت، قیمت، تاریخ مصرف و علامت استاندارد جنس توجه کنید.

 

۷- بیشتر از این که ببینید چه چیزهایی دوست دارید بخرید به این فکر کنید که چه چیزهایی احتیاج دارید.

 

۸-حتما فاکتور خریدهایتان را بگیرید و یک نگاه به او بیندازید تا چیزی اشتباه نشده باشد و همیشه خریدها و مبلغ خرید خود را در دفترچه‌ای یادداشت کنید تا دخل و خرجتان را بدانید و بتوانید برنامه‌ریزی کنید.

 

۹- مبلغ خاصی را برای خرید خود تعیین کنید و سعی کنید بیشتر از آن خرید نکنید.

 

۱۰-اگر پای صندوق دیدید که بیشتر از پیش‌بینی‌تان خرید کردید رودربایستی نکنید و از اقلام غیرضروری کم کنید. شما مجبور به خرید نیستید. پس خجالت نکشید و اجناس اضافی را از خرید خود کم کنید.

 

۱۱- وقتی خریدها را به خانه آوردید هر جنس را سر جای خود بگذارید تا یادتان نرود و جنسی را بعد از این که تاریخ استفاده از آن گذشت ته قفسه‌ها پیدا نکنید.

 

۱۲- سعی کنید خریدهای اساسی را مثل گوشت یا لبنیات از یک مغازه خریداری کنید چراکه مغازه‌دار شما را به عنوان مشتری خود می‌شناسد و می‌داند شما دوباره برخواهید گشت برای همین در چیزی که به شما می‌فروشد دقت بیشتری می‌کند.

به همسرتان خرید کردن را یاد بدهید

«چقدر زیاد خریدی»، «بهت گرون داده»، «این میوه‌ها که همه لک دارند»، «منم شیر و ماست خریده بودم»، «چرا این همه چیز اضافی‌تر از فهرست خریدی»، «این خیلی بزرگه» و «رنگ این وسیله به خانه ما نمی‌آید» اینها جمله‌هایی است که ممکن است خیلی‌ها همسرشان را با آنها سرزش کرده یا خودشان با این جمله‌ها سرزنش شده‌اند.

 

چرا به جای سرزنش کردن همسرانتان خرید کردن را به او نمی‌آموزید. برای این کار سعی کنید چند بار با هم به خرید بروید به او آموزش دهید مثلا میوه‌ها را نشانش دهید و برایش توضیح دهید و نشانه‌های یک میوه سالم را یاد بدهید.

 

قیمت اجناس را به او نشان دهید تا اجناس را گران‌تر از قیمت واقعی نخرد. وقتی یک بار زیاد خرید کرد ،وقتی مجبور شدید میوه‌های گندیده را دور بریزید یا خرید‌ها در یخچال جا نشد او را صدا بزنید و بدون لحنی تند به او نشان دهید که خرید زیاده از حد مشکل‌آفرین است.

 

هر کدام از زن و شوهر اگر در طول مسیر خانه یکباره یادتان می‌افتد که چیزی بخرید حتما با همسرتان تماس بگیرید و بپرسید که آیا او هم خریده است یا نه. اگر در نهایت دیدید که همسرتان نمی‌تواند به خوبی بعضی از اجناس را بخرد آنها را از فهرست خرید کم کنید و خــودتـان خـریـداری کـنـیـد. مـثـلا اگـر نمی‌تواند میوه را به اندازه و مناسب خریداری کند خودتان میوه بخرید و اجناس دیگر را به عهده او بگذارید.
در مورد خریدهای دیگر مثل لباس یا وسایل خانه هم اطلاعات لازم را به همسرتان بدهید اعم از سایز لباس بچه‌ها و خودتان.

 

شماره پا و رنگ‌هایی که دوست دارید و حتما در خرید اینگونه اجناس به او بگویید که همیشه با فروشنده طی کند که اگر آن مناسب نبود برای تـعـویـض بـاز مـی‌گردید تا خرید همسرتان برایتان دلچسب باشد و اشتباهی رخ ندهد.

خریدارهای همیشه مشتاق

بعضی‌ها از این‌که همسرشان ولخرج است و در خرید بی‌ملاحظه، گله‌مندند و نمی‌توانند جلوی آنها را در خرید کردن بگیرند. باید بدانید بعضی‌ها شخصیتا دوست دارند اجناس گرانقیمت بخرند و اصلا به این‌که آن جنس را احتیاج دارند فکر نمی‌کنند این افراد ممکن است برای خرید نان بیرون بروند و با یک جفت کفش گرانقیمت به خانه برگردند چرا که در برابر وسوسه خرید کردن ناتوانند.

برای این‌که از پس این افراد برآیید می‌توانید راه‌های زیر را امتحان کنید:

۱- مـبـلغ خاصی را به صورت مــاهـیــانــه بـه خـریـدهـای شـخـصـی همسرتان اختصاص دهید تا نتواند بی‌حد و مرز خرید کند. (در صورت لزوم برای خودتان هم چنین کنید.)

 

۲-از او بخواهید برای خرید کردن با شما مشورت کند و شـمـا نـیـز بـا جملاتی نظیر ایـن‌کـه «فـکـر نـمـی‌کـنـی یه مـقــدار گــران اســت» یـا «تـو بـتـازگی یک کفش خریدی»، «این لباس خیلی شبیه لباس قبلی که خریدی است فقط قیمتش ۲ برابر آن است» او را عصبانی نکنید و از مشورت کردن با شما پشیمان نسازید. شما باید او را به صبر کردن دعوت کنید مثلا «نمی‌خواهی کمی بیشتر صبر کنی شاید زیباتر از این هم پیدا کنی« »اگر عجله نداری با صبر بیشتر خرید کن و فروشگاه‌های بیشتری را بگرد» شما با این کار او را بیشتر به گشتن سوق می‌دهید تا خریدن.

 

۳-از او بخواهید چند وقت یکبار وسایلش را مثلا لباس‌هایش را یا کفش‌هایش را بیرون بیاورد و ببیند این کار روحیه او را عوض می‌کند و به او یادآوری می‌کند که چه چیزهایی دارد چرا که گاهی وسایل ما چون در معرض دید نیستند مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

 

۴-شاید این کار همسرتان یک نوع اعتراض به رفتار شما و یا سبک زندگی یکنواخت یا تنهایی باشد شما می‌توانید با محبت کردن به همسرتان و گذراندن وقت بیشتری با خانواده و رفع یکنواختی زندگی و جایگزین کردن کارهای لذت بخش و نشاط‌آور دیگر به جای خرید کردن همسرتان را سر ذوق آورده و رفتار خرید کردن را در او متعادل کنید.

 

۵- مـمـکـن اسـت ایـن مـسـالـه یـک چـشم و همچشمی با شخص خاصی باشد شما می‌توانید روابط خود را با آن شخص کم کنید یا همسرتان را آگاه کنید.

 

۶-حتما با همسر خود حرف بزنید و به او بگویید که خرید زیاد از حد تنها پول خانواده را از بین می‌برد می‌توانیم با پس‌انداز این پول خیلی راحت‌تر زندگی کنیم.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه