حرف‌هایی که هیچ‌وقت در کلاس درس نمی‌شنوید

0
1654

زنگ تفریح هم خوب است

همیشه و همواره، افرادی در زندگی ما هستند که برایمان از درس‌خواندن تعریف می‌کنند و از اینکه علم خیلی هم از ثروت بهتر است اما هیچ‌کدام از آنها هیچ‌وقت به ما نمی‌گویند چطور باید درس خواند تا موفق بود. این راهنما، برای شما از نکاتی می‌گوید که هیچ‌وقت در مدرسه و دانشگاه یا پای حرف‌های پدرومادرها درباره خوبی‌های علم‌آموزی حرفی زده نمی‌شود.

ردیف اول بنشینید، سوال بپرسید

این یک روش امتحان‌شده است. نشستن در ردیف‌های اول کلاس و پرسیدن سوال‌، هم باعث می‌شود حواستان را بیشتر به درس جمع کنید و هم در خاطر معلم و استاد کلاس بمانید. به این ترتیب شب امتحان، حافظه‌تان به کمکتان می‌آید و بعد از امتحان نامتان روی برگه، حافظه معلم و استاد را به سمت توجه و سوالات تاثیرگذار شما می‌برد.

خسته شدید، طبیعی است

قبول کنید توانایی‌های انسانی ظرفیت محدودی دارد و خستگی از درس‌خواندن، اتفاق عجیبی نیست. اگر یک درس را می‌خوانید و چیزی از آن نمی‌فهمید، اگر در لحظه‌هایی خاص دلتان می‌خواهد کتاب و جزوه را پاره کنید و دور بیندازید، اگر صدای ضربان قلبتان بالا رفته و حالت تهوع گرفته‌اید و خطوط کتاب را جابجا می‌بینید و تمام اگرهایی از این دست، بدانید خسته شده‌ایید. به خودتان استراحت بدهید و دوباره از اول شروع کنید.

همراه داشته باشید

همیشه پدر، مادر، خواهر، برادر و همسری هست که در درس‌خواندن به شما کمک کند اما این همراهان همیشگی کافی نیستند، باید کسی را پیدا کنید که مسیری که می‌خواهید بروید را رفته و فارغ‌التحصیل شده باشد. با او صحبت کنید و مشورت بگیرید.

راه‌های فهمیدن را پیدا کنید

وقتی بارها یک درس را می‌خوانید و نمی‌فهمید، نترسید. مغز شما برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، قدرت خاصی دارد. کافی است یاد بگیرید از چه راهی این تجزیه و تحلیل برای مغز شما راحت‌تر می‌شود. نقاشی و تهیه لیست از نکات مهم یک درس، راه‌حل‌های خوبی است، امتحان کنید.

محدودیت‌ها را بشناسید

هیچ انسانی کامل نیست. هر انسانی، استعدادها و توانایی‌های خاص خودش را دارد. شما باید بزرگ‌ترین محبت را در حق خودتان بکنید و قبل از هرچیزی، خودتان را بشناسید. اگر بدانید در حل مساله و معادله توانایی دارید، خواندن رشته ادبیات قاعدتا حوصله‌تان را سر می‌برد و اگر تاریخ و ادبیات را می‌فهمید، هیچ‌وقت رشته ریاضی را انتخاب نکنید.

اجازه ندهید کسی برای شما نسخه بپیچد

روزی که نمره‌ها می‌آید، شما با آنها طرف می‌شوید و دردسرها و خوشحالی‌هایش برای شخص شماست. به همین میزان، درس‌خواندن و نخواندن، زمان درس‌خواندن، انتخاب رشته و… هم مسایلی است که به شما مربوط است و نه کسی دیگر.

همه‌چیز توی کتاب‌ها نیست

تا زمانی که درس می‌خوانید، هیچ تصوری از آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتد، ندارید. پس اگر به رشته‌ای علاقه‌مند هستید، به جای دوره کردن هزارباره درس‌هایش، وقتی برای کارآموزی و یادگرفتن فوت و فن واقعیت‌های رشته خود بگذارید.

 

تا زمانی که درس می‌خوانید، دور هستید

انتخاب با خودتان است که سرتان را توی کتاب‌ها کنید و تا گرفتن مدرک دکترا، کاری به زندگی بیرون نداشته باشید یا سرتان را بیرون بیاورید و به دنیای حقیقی پا بگذارید. فقط قبل از این انتخاب باید بدانید پرداختن به هردوی اینها، امکان ندارد و بالاخره مجبور به انتخاب می‌شوید.

با همکلاسی‌ها وقت بگذرانید

نشستن توی کلاس و صحبت نکردن با همکلاسی‌ها، رفتن به کتابخانه و تمام مدت درس خواندن و پیدا نکردن دوست و معاشر در دانشگاه و مدرسه و… اصلا شما را شاگرد و دانشجویی موفق نمی‌کند. باید تجربه کنید و بدانید در این تجربه با آدم‌های دیگری سهیم هستید. دوستانی همفکر پیدا کنید و منزوی نباشید.

آموزش بدهید

آموزش دادن، یکی از راه‌های یادگیری و به یادماندن بهتر مطالب است. در هرمقطعی که هستید، می‌توانید به افرادی در مقاطع پایین‌تر از خودتان کمک کنید.

تکنولوژی زندگی‌تان را عوض می‌کند

همیشه با تکنولوژی همراه باشید و از آن برای یادگرفتن درس‌ها، تحقیقات کلاسی و… استفاده کنید. گوش کردن به صدای خودتان وقتی از روی کتابی می‌خوانید، حساب و کتاب معادله‌ها با یک ماشین حساب آخرین مدل و سرچ ساده در اینترنت درباره یک مبحث درسی، دنیای آکادمیکتان را عوض می‌کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه