تمام آن چیزی که باید پدر ها در رابطه با فرزندان بدانند

0
1706

تمام پدر های خوب دنیا، راه‌حل‌ها و نکته‌های مهمی برای رسیدن به این نقطه دارند؛ نقطه‌ای که به همان اندازه که فرزندشان در سنین ۴-۳ سالگی، آنها را قهرمان می‌دید، در روزهای بزرگسالی هم به همین چشم به پدرش نگاه می‌کند و هیچ‌وقت از عشق و علاقه‌اش کم نمی‌شود. واقعیت این است که پدر بودن خیلی اوقات سخت‌تر از هر کار دیگری در دنیاست، اما وقتی پای عشق و محبت به میان می‌آید، یکی از بهترین و شیرین‌ترین تجربه‌هاست.

 

خوش بگذرانید

مطمئن باشید، جدی و منظم بودن همیشگی شما، هیچ‌وقت نشانه‌ای برای پدرخوبی بودن، نیست. پدر های خوب آنهایی هستند که هیچ‌وقت مسوولیت‌های خود را فراموش نمی‌کنند اما همیشه و همواره راه‌ها و برنامه‌هایی برای خوشگذرانی با بچه‌هایشان دارند. یک دوچرخه‌سواری بعدازظهر، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی و رقص و آواز و تفریحاتی از این دست، فرزندتان را عاشق شما می‌کند.

وقت بگذرانید

پدران و فرزندانی که زمان‌های دوتایی باهم دارند، رابطه‌ای بهتر و عمیق‌تر دارند. گاهی میان روزهای پرمشغله و شلوغ، یادتان می‌رود فرزندتان، بیشتر از هرکس دیگر به وقت‌گذرانی و معاشرت با شما نیاز دارد. این اتفاق مهم را از او نگیرید و به اندازه پاس کردن آخرین چکتان، برای وقت‌گذرانی‌های دونفره، ارزش قائل باشید. توی این اوقات، با او درباره هرچیزی که دوست دارید صحبت کنید و برای چند ساعت به جای نقش پدر و بزرگ‌تر، دوستی باشید که او را به کافه، رستوران، پیاده‌روی و… دعوت کرده‌اید.

معلمی باشید برای حرف زدن و عمل کردن

فرزندان شما نیاز دارند تفاوت بین خوبی و بدی را در رفتار و کردار شما ببینند. اگر به آنها می‌گویید داد زدن خوب نیست، هیچ‌وقت سر آنها داد نزنید. اگر درباره دروغگویی با آنها حرف زدید و اینکه چقدر کار بدی است، وقتی همکارتان با خانه‌تان تماس می‌گیرد و فرزندتان گوشی را برمی‌دارد، به او نگویید دروغ بگوید. حرف‌ها و اعمال خود را یکی کنید تا مقابل چشم‌های تیزبین فرزندنتان، متهم ردیف اول نباشید.

گاهی همسن او باشید

در هر مقطعی از زندگی، به پدری نیاز داریم که شبیه خودمان فکر کند. این را از فرزندتان نگیرید. اگر در دوره ابتدایی است و هنوز انیمیشن‌ها در تخیلات او زندگی می‌کنند، با او درباره قهرمان‌های زندگی‌اش و آنهایی که خودتان در همان سن و سال دوست داشتید، حرف بزنید. اگر در دوره نوجوانی و درگیری‌های بلوغ به سرمی‌برد، درباره سیگار و روابط خارج از خانه و مسایلی از این دست، کمی تحقیق کنید و دنیای معاصر نوجوانان را بشناسید و در مکالمه‌ها به او نشان دهید درکش می‌کنید و نگرانش هستید. در روزهای بزرگسالی، وقتی پای تکنولوژی‌هایی به میان می‌آید که برایتان ناشناخته است، نترسید. از او کمک بخواهید تا با دنیای بهتر آشنایتان کند تا با هم به درکی عمیق و تازه در رابطه‌تان برسید.

مهربان باشید

پدر بودن، هیچ دلیل موجهی برای فاصله گرفتن شما نیست. فرزندتان را ببوسید، او را در آغوش بگیرید، زمان‌هایی که از رفتارش احساس غرور می‌کنید، این را به او بگویید. گاهی بی‌دلیل برایش خرید کنید و… مهربانی، یکی از مهم‌ترین وظایف شماست، آن ‌را فراموش نکنید.

۲۴ ساعت باشید

از لحظه‌ای که صورتش را برای اولین‌بار می‌بینید تا آخر عمر، درگیر شغل مهم و حساس پدربودن می‌شوید. این شغل را بپذیرید و از آن شانه خالی نکنید. یادتان نرود بهانه‌هایی مثل سنگینی کار، دغدغه‌های مادی و مالی خانه و… نباید شما را از وظیفه مهم پدربودن دور کند. باید به او توجه کنید و او باید بداند در تمام ۲۴ ساعت، سرپست خود حاضرید.

به مادرش احترام بگذارید

پدرهایی که به همسرانشان محبت می‌کنند و رفتار دوستانه و محبت‌آمیزی با آنها دارند، ارتباط بهتری با فرزندانشان دارند. پدرهایی که مقابل همسرانشان می‌ایستند، ناخودآگاه فرزندشان را در معرض انتخاب می‌گذارند و فاصله، ساده‌ترین اتفاقی است که می‌افتد. حتی اگر از همسرتان جدا شده‌اید، رابطه‌ دوستانه و محترمانه خود را با او حفظ کنید تا فرزندتان متوجه میزان اهمیت و عشق شما شود.

الگوی خوبی باشید

پدرها، الگو و نمونه فرزندانشان می‌شوند. دختری که با پدری مهربان و وظیفه‌شناس بزرگ شده و همیشه رابطه دوستانه‌ای با پدرش داشته، همیشه می‌داند باید در رابطه‌ای محترم و دوستانه باشد و مردی با همین مشخصات را پیدا می‌کند. پسری هم که وظیفه‌شناسی، احترام به آدم‌ها و دوستی را از پدرش یاد گرفته، همیشه این اصول را از یاد نمی‌برد.

اعتماد‌به‌نفس بدهید

بهترین هدیه‌ای که می‌توانید به فرزندتان بدهید، اعتماد‌به‌نفس است. اعتمادبه‌نفس، بزرگ‌ترین سرمایه‌ای است که تا آخر عمر می‌تواند به فرزندتان کمک کند و حتی اگر نتوانید در بزرگسالی، از نظر مالی به او کمک کنید، با همین اعتمادبه‌نفس، نگرانش نمی‌شوید. از رفتارهایی که ممکن است او را مورد قضاوت قرار دهد و ناتوان و ضعیف نشانش دهد، خودداری کنید.

تکیه‌گاه باشید

فرزند شما در هر مقطع سنی، در رابطه با توانایی‌ها و مسایل زندگی‌اش دچار مشکلاتی می‌شود. باید در برابر تمام این مشکلات تکیه‌گاهی محکم باشید. باید اولین فردی باشید که بعد از باختن در یک مسابقه فوتبال سراغش می‌آید. اولین کسی که بعد از رد شدن در یک امتحان، با او تماس می‌گیرد و… به فرزندتان نشان دهید پیگیر مسایل مهم زندگی‌اش هستید، توانایی‌ها، استعدادها و علایقش را بشناسید تا وقتی برای مشورت و صحبت سراغتان می‌آید، راه‌حل‌های خوبی برایش داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

صمیمیت پدر و فرزند چقدر باید باشد؟

 

حساب‌ بانکی نباشید

پدر خوب همیشه دست به جیب نمی‌شود و حساب بانکی پروپیمان فرزندش نیست. پدرخوب، نیازهای مهم فرزندش را به موقع تامین می‌کند و برای درخواست‌های هرازگاهی، با راه‌هایی منطقی و درست، به او کمک می‌کند. اگر فرزندتان هرزمان پول درخواست کند شما نیازش را برآورده کنید، هیچ‌وقت یاد نمی‌گیرد روی پای خودش بایستد و البته بعد از مدتی هم تنها راهی که برای محبت کردن به او پیدا می‌کنید، پول خرج کردن است و این اصلا خوب نیست.

به خودتان برسید

پدری که همیشه خسته است، به سلامت و ظاهرش نمی‌رسد و علاقه‌مندی و حریم خصوصی فردی ندارد، تصویر خوبی از خود به جا نمی‌گذارد. این پدرها معمولا بچه‌هایی افسرده، کم اعتمادبه‌نفس و ناراضی به جامعه تحویل می‌دهند. مفاهیمی مثل رسیدگی به خود، ارزشمندی شخصی، حریم خصوصی و خلوت تک‌نفره و… را با در نظر گرفتن تمام اینها درباره خودتان، به فرزندتان یاد بدهید. در خانه شما همه باید بدانند هرکسی به رسیدگی به خود نیاز دارد، سلیقه‌اش ممکن است با بقیه متفاوت باشد، به لحظات تنهایی نیاز دارد، دوست‌داشتنی‌های ویژه‌ای دارد و… تمام اینها از شما به فرزندتان می‌رسد.

تفاوت‌های نسلی را فراموش نکنید

به همان اندازه که پدر شما، علاقه‌مندی‌ها و نیازهایتان را به دلیل اختلاف نسلی متوجه نمی‌شد، ممکن است شما هم متوجه این اختلاف‌ها نشوید و تفاوت نسل‌ها، کار دستتان بدهد. برای اینکه این اتفاق نیفتد، با فرزندتان همراه شوید، موسیقی مورد علاقه‌اش را با هم گوش کنید، موسیقی مورد علاقه خود را برایش بگذارید، باهم درباره آدم‌هایی که می‌شناسید صحبت کنید و… تا این دوری و فاصله کمتر شود.

کتاب بخوانید

کتاب خواندن در دوران کودکی برای فرزندتان، یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای ارتباطی صمیمی و همیشگی است. اگر از کودکی برای فرزندتان کتاب بخوانید و در روزهایی که خواندن و نوشتن یاد گرفت با او به کتابفروشی بروید و خرید کنید، هیچ‌وقت ارتباط عمیقتان از دست نمی‌رود.

عذرخواهی کنید

وقتی مقابل فرزندتان مرتکب اشتباهی می‌شوید، از او عذرخواهی کنید. این عذرخواهی می‌تواند به شکل و جنس خودتان باشد، اما باید مطمئن شوید فرزندتان می‌داند شما از اشتباه خود خبردارید، بابتش تاسف می‌خورید و قصد جبران دارید. پدربودن هیچ دلیلی برای منزه بودن نیست، شما هم انسانید و حق اشتباه دارید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه