رابطه موسیقی و کارهای گروهی

0
1194

⁠  ⁣موسیقی برای همکاری

شاید تا به حال دیده باشید که افراد حین کار با هم آهنگی را بخوانند. عده زیادی از کارگران لنج‌های خلیج فارس، با ریتم موسیقی خود کار می‌کنند. بسیاری از کشاورزان و خوشه‌چین‌ها به فعالیت خود طعم موسیقیایی می‌دهند.

 

پژوهشگران دانشگاه «کرنل» دو آزمایش انجام داده‌اند و دریافته‌اند که موسیقی می‌تواند تأثیرات مهمی بر عملکرد و هماهنگی افرادی که در معرض آن هستند، داشته باشد. در هر آزمایش، داوطلبان در گروه‌های سه نفره‌ای قرار گرفته‌اند. به هر عضو گروه فرصت‌های متعددی داده شد تا یا از ژتون‌های در دست برای کمک به ارزش گروه استفاده کنند یا ژتون‌ها را برای استفاده شخصی خود نگه دارند.

 

زمانی که موسیقی شادی پخش می‌شد، اعضای گروه‌ها با احتمال بیشتری به دنبال افزایش ارزش گروه بودند. اما زمانی که موسیقی نازیبا و نامناسبی پخش می‌شد، شرکت‌کنندگان با احتمال بیشتری ژتون‌ها را برای خود نگه می‌داشتند. پژوهشگران دریافتند که با پخش موسیقی شاد، کمک به نفع عمومی تقریباً ۳۳درصد بیشتر از زمانی بود که موسیقی نازیبایی پخش می‌شد.

 

در آزمایش دوم، موسیقی شاد در برابر پخش نشدن موسیقی قرار داشت و نتایج این آزمایش مثل آزمایش قبل بود. پژوهشگران نتیجه می‌گیرند که موسیقی شاد مردم را تحریک می‌کند تا در تصمیماتشان بیشتر به صلاح و نفع گروه کمک کنند.

 

یکی از پژوهشگران می‌گوید: «موسیقی بخش مؤثری از زندگی روزمره ما است، چه از آن آگاه باشیم، چه نباشیم. ممکن است موسیقی در پس‌زمینه مکان‌هایی مثل فروشگاه‌ها یا باشگاه‌های ورزشی غرق شود. نتایج ما نشان می‌دهد که اگر افراد به موسیقی ریتمداری گوش دهند، بیشتر با هم هماهنگ می‌شوند.»

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه