رابطه زناشویی در دوران سالمندی موجب بهبود روابط بین زوجین می شود

0
1061

یک دکتری تخصصی طب سالمندان گفت: ارتباط همسری در دوران سالمندی کمتر جنبه جنسی داشته و محور اصلی ارتباط زناشویی رابطه عاطفی و وابستگی به همدیگر است که منجر به پیدا کردن یک احساس خوب و حفظ روحیه در این دوران می‌شود.

 

دکتر احمد دلبری درباره رابطه زناشویی در دوران بازنشستگی اظهارداشت: رابطه همسری در دوران بازنشستگی راهی برای ابراز محبت و صمیمیت بیشتر بین زن و شوهر بوده و باعث افزایش اعتماد به نفس و کنترل استرس و اضطراب می‌شود.

 

وی ادامه داد: تغییرات طبیعی و تدریجی بدن در دوران سالمندی باعث کاهش تدریجی میل جنسی و رابطه همسری شده و با افزایش سن ارتباط زناشویی به تدریج کمتر می‌شود ولی از بین نمی‌رود. اگر این تغییرات بطور ناگهانی و یکباره اتفاق بیفتد یا اینکه نارضایتی کامل در همسر ایجاد شود بایستی پیگیر درمان باشیم.

 

دلبری اضافه کرد: بروز اضطراب و استرس بیش از حد، افسردگی، بیماری‌های جسمی، روانی و ترس از تنهایی و مرگ، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و مصرف بعضی از داروها می‌تواند منجر به کاهش میل جنسی و سرد شدن رابطه با همسر شود. به علت کاهش هورمون‌های زنانه و مردانه در دوران یائسگی و بازنشستگی میزان میل جنسی کاهش پیدا می‌کند.

 

یک دکتری تخصصی طب سالمندان گفت: بطور کلی جهت داشتن سلامت جنسی بهتر و رابطه همسری صمیمی‌تر در دوران بازنشستگی توصیه می‌شود که تغذیه سالم داشته همچنین ورزش منظم و روزانه می‌تواند خیلی کمک کننده باشد. افرادی که از بیماری دیابت رنج می‌برند کنترل دقیق قند خون می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

 

وی تصریح کرد: چاقی در مردان و زنان باعث بروز اختلالات زناشویی و کاهش میل جنسی می‌شود و رعایت رژیم غذایی و کنترل اضافه وزن می‌تواند خیلی کمک کننده باشد. چکاپ و پایش سلامت جسمی‌، روانی و درمان اختلالات اضطرابی، افسردگی کمک زیادی به حل این مشکل می‌کند و در نهایت باید بدانیم که داشتن رابطه عاطفی قوی مهمتر از رابطه زناشویی است و می‌تواند باعث حال خوب بازنشستگان و سالمندان شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه