تاثیر خرید بر غم و شادی

0
1276

غم و شادی؛ خرید

بعد از خرید چه احساسی پیدا می‌کنید؟ شاد می‌شوید یا غمگین؟ راحت خرید می‌کنید یا به سختی؟ معتاد هستید به خرید یا از خرید فراری؟ بعد از خرید خوشحالی‌تان چقدر طول می‌کشد؟ جواب را نمی‌دانید؟ سر این مطلب را بگیرید و بیایید:

خرید شما را شاد می‌کند

خرید بدون شک می‌تواند شما را شاد کند. این آخرین نتیجه یک تحقیق روان‌شناسی است که منتشر شده و می‌گوید خریددرمانی می‌تواند آثار مثبتی بر روحیه شما داشته باشد و احساس‌های منفی را از شما دور کند. در این تحقیق از افراد خواسته شد درباره عادت‌های خرید و زمان خرید خود بگویند. کسانی که هنگام ناراحتی به خرید می‌رفتند، بیشتر بودند.

 

در میان این افراد، ۶۲ درصد برای خوشحال کردن خودشان خرید می‌کردند و ۲۸ درصد گفته بودند در زمان جشن‌ها و مراسم خرید می‌کنند اما نکته‌ای که روان‌شناسان به آن اشاره می‌کنند، این است که کسانی که در زمان ناراحتی و غم خرید کوچکی و تنها یک خریدبرای خود انجام داده‌اند، حال بهتری داشته‌اند تا کسانی که در این زمان خریدهای بزرگ و زیاد داشته‌اند.

آدم‌های شاد خریدهای بهتری انجام می‌دهند

به گزارش ساینس‌دیلی، خریدهایی که در زمان شادی و خوشحالی انجام می‌دهیم، بهتر و کاربردی‌تر هستند.
هر چند هنوز در مورد تاثیر ۳ عامل «حوصله، هیجان و احساس» بر کیفیت خرید بحث وجود دارد اما بررسی‌ها نشان داده خرید در شرایطی که حال روانی بهتری داریم، می‌تواند نتایج بهتری هم داشته باشد.

 

در این تحقیق افراد به ۲ گروه تقسیم شدند و به یک گروه عکس‌های دلپذیر مثل عکس حیوانات کوچک نشان داده شد و به گروه بعدی مثلا عکس پایی که زخم‌های بدی داشت. سپس افراد دو گروه برای انتخاب وسایلی که فکر می‌کنند به کارشان می‌آید، در محیطی قرار گرفتند. افرادی که عکس‌های خوب و دلپذیر دیده بودند، به مراتب از کسانی که عکس‌های ناراحت کننده دیده بودند، وسایل بهتری انتخاب کردند.

 

افسرده‌ها از خریدشان ناراضی‌اند

افسردگی بیماری مرموزی است و می‌تواند زندگی را فلج کند و باید خیلی زود شناسایی شود اما متاسفانه بسیاری از افراد فکر می‌کنند با علایم افسردگی آشنا هستند و نیازی به اطلاعات بیشتر ندارند.

 

آنها فکر می‌کنند ناراحت بودن مداوم تنها علامت افسردگی است درحالی که خستگی مفرط، سردرد، درد‌های مزمن، بی‌علاقگی به انجام هر کاری و خستگی هم می‌تواند از علایم این بیماری باشد. کسانی هم که از کارهای طبیعی خود مثل خرید یا به‌دست آوردن موقعیتی و… نمی‌توانند احساس خوشحالی کنند، به نوعی دچار افسردگی هستند.

معتادان به خرید به چه فکر می‌کنند؟

افرادی که تا حد خرج کردن تمام دارایی و خالی کردن کارت‌های بانکی‌شان خرید می‌کنند، «معتادان به خرید» نام دارند. آنها پولدار نیستند ولی فکر می‌کنند که با خرید حالشان بهتر می‌شود در حالی که حالشان نه تنها بد که وخیم می‌شود و باز هم به جای اینکه خرید را متوقف کنند، رو به خرید بیشتر می‌آورند به همین دلیل به این افراد معتاد می‌گویند زیرا مدام میزان خریدشان مانند مصرف مواد و الکل بالا می‌رود.

 

اما کسانی که در فصل‌ها و زمان‌های به خصوصی دچار این حالت می‌شوند، می‌توانند معتاد نباشند و از تنهایی، افسردگی و اضطراب رنج می‌برند که در این صورت این حالت در فصل‌هایی مثل تعطیلات تشدید می‌شود.

خرید در دنیای امروز غمباد می‌آورد

در حالی که برخی از بررسی‌ها نشان می‌دهد خرید می‌تواند افراد را شاد کند، نتیجه تحقیقات دیگری این نتیجه را رد می‌کند و می‌گوید: «شما با خرید می‌توانید افسرده‌تر شوید.»
تحقیقی که در بریتانیا روی بیش از ۱۰۰۰نفر انجام گرفت، نشان داد بیش از ۵۵ درصد کسانی که احساس نارضایتی از سال قبل خود می‌کردند ۲ برابر دیگر افراد خرید کرده بودند.

 

یکی از آنالیزرو‌های این تحقیق، نارضایتی را جزئی جدایی‌ناپذیر از خریدهای امروز می‌داند. لوسی پاردی می‌گوید: «امروز بیشتر ما ترجیح می‌دهیم زمان خریدمان را خیلی کوتاه کنیم و به اولین فروشگاهی که رسیدیم، خرید را انجام دهیم و به همین میزان که علاقه و پیگیری ما برای خرید کم شده، علاقه‌مان به کالایی که می‌خریم هم پایین آمده است.»

 

او اضافه می‌کند: «علاقه مردم به تغییر خانه، دکوراسیون، عمل جراحی زیبایی، مدل اتومبیل و… نشان از خوشحال نبودن درونی آنهاست. همین افراد هم هستند که چیزی را می‌خرند که لازم یا حتی دوست ندارند.»
در این تحقیقات به آثار تبلیغات نیز اشاره شده است. تبلیغاتی که ناخودآگاه و خودآگاه روی شما تاثیر می‌گذارد و شما را به خرید کالایی متمایل می‌کند که فقط ۲۴ ساعت خوشحالتان می‌کند و بعد از آن روزها دچار حالت پشیمانی می‌شوید.

خانم‌ها از خرید لباس متنفرند

در حالی که بسیاری فکر می‌کنند خانم‌ها شیفته خرید لباس هستند، نه‌ تنها از خرید لباس احساس خوشحالی نمی‌کنند بلکه آن را از بدترین و سخت‌ترین خریدها می‌دانند.
بیشتر خانم‌ها از اینکه از افرادی که در فروشگاه‌ها هستند، کمک بگیرند، فراری‌اند و هنگام پرو لباس احساس خوبی ندارند و فقط ۲۹ درصد آنها خرید لباس را دوست دارند.
۵۰ درصد از خانم‌ها در فاصله سنی ۶۴- ۵۵ سالگی لباس‌هایی بزرگ‌تر از سایز خود تهیه می‌کنند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه