افسردگی پدران بر فرزندان تاثیر دارد

براساس تحقیقی انجام شده افسردگی پدران به اندازه افسردگی مادران می‌تواند بر کودکان تاثیر داشته باشد. هرچند که اغلب در درمان افسردگی نوجوانان، بر تاثیر نقش مادران تاکید شده است.

یافته‌های تحقیقی که دانشگاه کالج لندن (یو سی ال) بر روی حدود ۱۴ هزار خانواده ساکن در بریتانیا و ایرلند انجام داده، نشان می‌دهد که هم پدرو هم مادر در جلوگیری از بروز افسردگی در نوجوانان نقش داشته‌اند.

پبه گفته دکتر جما لوئیس از دانشگاه یو سی ال که سرپرستی این تحقیقات را برعهده داشته، با توجه به این که مادران وقت بیشتری را با کودکان می‌گذرانند، اغلب دیدگاه “مقصر دانستن مادر” در زمان مسائل مربوط به سلامت روان مطرح می‌شود. اما خانم لوئیس می‌افزاید که این تحقیق نشان داده که “ما باید به نقش پدران هم دراین مورد توجه داشته باشیم.”

دکتر جما لوئیس همچنین گفته: “اگر شما پدری هستید که درصدد درمان افسردگی خود نیستید، این مسئله می‌تواند بر روی فرزند شما تاثیر داشته باشد.”

به گفته سرپرست این تحقیقات “ما امیدواریم که یافته‌های ما بتواند مردانی را که دچار افسردگی هستند، تشویق کند تا دراین مورد با پزشکشان صحبت کنند.”

یافته‌های این تحقیق، براساس مطالعات انجام شده بر روی دو گروه بزرگ ، ۶۰۰۰ خانواده از ایرلند و نزدیک به ۸۰۰۰ خانواده در بریتانیا بدست آمده است.

در این تحقیق والدین و کودکان در سنین ۷، ۸ و ۱۳و ۱۴ پرسشنامه‌هایی را درباره احساسات خود پرکردند. سپس اطلاعات بدست آمده با معیارهای مربوط به افسردگی سنجیده شده است.

نتایج بدست آمده حاکی از ارتباطی بین علائم افسردگی در پدران و علائم مشابه در بچه‌های همان پدران بود. این یافته‌ها از نظر مقیاس مشابه با همان تاثیری بود که مادران افسرده می‌توانند بر روی کودکان خود داشته باشند.

به گفته پژوهشگران بسیاری از علائم مربوط به مشکلات سلامت روان از جمله افسردگی در حدد ۱۳ سالگی آغاز می‌شود. پیش از این گفته شده بود که افسردگی در مادران نشان داده که احتمال بروز افسردگی در کودکان افزایش می‌یابد و حال تاثیر افسردگی پدران بر کودکان یافته‌ای جدید است.

افکار منفی

در خانه، علائم افسردگی می‌تواند پدران و مادران را بیشتر در معرض خستگی و تحریک پذیری قرارداده و احتمالا بیشتر باعث بحث و جدل با فرزندان بکند.

به گفته دکتر جما لوئیس “کودکان شاهد رفتا‌‌‌رهای والدین خود هستند و این می‌تواند باعث بروز افکار منفی در آن‌ها و در نهایت بروز افسردگی شود. “این تحقیق نتیجه می‌گیرد که پدران همانند مادران باید در مقابله با مشکلات افسردگی کودکان در مراحل اولیه نقش داشته باشند. این تحقیق همچنین بر اهمیت درمان افسردگی هم در مادر و هم پدر تاکید دارد.

علائم افسردگی

علائم متفاوتی وجود دارد، اما فرد افسرده اغلب احساس غمگینی، ناامیدی و تمایل نداشتن به انجام کاری را دارد.

بطور معمول، شرایط روحی به اندازه‌ای بد می‌شود که می‌تواند بر کار، زندگی اجتماعی و روابط خانوادگی تاثیر داشته باشد. علائم روانی می‌تواند شامل حس اعتماد بنفس پایین، نداشتن انگیزه و احساس گریه کردن شود. علائم اجتماعی ممکن شامل دوری از دوستان و فاصله گرفتن از فعالیت‌های اجتماعی شود.

راههای کمک

چنانچه بیش از دو هفته هر روز علائم افسردگی را داشتید به پزشک مراجعه کنید. درمان معمولا شامل ترکیبی از کمک کردن به خود، همچنین صحبت کردن با روان درمانگر و استفاده از دارو باشد، که البته بستگی به نوع افسردگی دارد.

جو هاردی، از مسئولان خیریه “یانگ مایندز” می‌گوید والدین اغلب تلاش می‌کنند تا مشکلات سلامت روانی خود را پنهان کنند. بسیار مهم است که بخاطر داشته باشیم که افسردگی ضرورتا باعث نمی‌شود که شما پدر و مادر خوبی نباشید. شما و خانواده شما می‌توانید از کودکتان حمایت کنید و به او اطمینان و عشق بدهید و کمک کنید تا کودکانتان کارهایی را انجام دهند که از آن لذت می‌برند.