‍  میزوفونیا یا صدا بیزاری

0
961

میزوفونیا یا ۴S (Syndrome Selective Sound Sensivity) به معنی موقعیتی است که احساسات یا افکار و یا واکنشهای فیزیکی شدیدا منفی در یک فرد به دنبال شنیدن صداهای خاص همچون صداهای ناشی از دهان مثل هنگام غذا خوردن، نفس کشیدن، عطسه، خمیازه و… برانگیخته میشود.

این اختلال ممکن است زندگی اجتماعی فرد و روابطش را مختل کند.

 

میزوفونیا جزء بیماریهای مربوط به گوش یا اختلالات روانپزشکی محسوب نمیشود، اما ممکن است در همراهی با اختلالات اضطرابی و وسواس، خلقی، بیش فعالی-کم توجهی و …باشد.

 

در اصل میزوفونیا به دنبال یک اختلال در سیستم شنیداری مرکزی در مغز و نه در گوشها، ایجاد میشود. این وضعیت ممکن است مربوط به چگونگی تحت تاثیر قرار گرفتن مغز شما نسبت به صداهای خاص باشد و پاسخ خودکار و غیر ارادی را در بدن شما ایجاد کند.

 

شروع این وضعیت ماندگار بین سنین ۹تا ۱۳سال است، تحریک اولیه اغلب توسط فردی از اعضای نزدیک خانواده صورت می گیرد.

 

شیوع میزوفونیا شناخته شده نیست و اینکه آیا در مردان بیشتر است یا در زنان و نیز آیا در افراد جوان بیشتر است یا مسن، مشخص نیست. رد پای ژنتیک در این اختلال در هاله ای از ابهام است.

 

↩️درمان این وضعیت بطور قطعی شناسایی نشده اما توصیه به انجام ورزش منظم، خواب کافی و مدیریت استرس تا حدود زیادی میتواند این اختلال را کنترل کند.

 

استفاده از هدست برای استتار صدایی که نسبت به آن حساسیت وجود دارد و یا ژنراتور تولید نویز سفید، استفاده از هدفون و آهنگ زمینه ای ملایم و آرام بخش مثل صدای امواج دریا، روشهای غیر دارویی همچون مواجهه درمانی یا درمانهای شناختی رفتاری و استفاده از داروها جهت درمان اختلالات همراه شاید بتواند تا حدی موثر باشد.

برگرفته از کانال گروه روانپزشکی ویان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه