‍ پیشنهادی‌ برای‌ مردان؛ پذیرای عصبانیت همسرتان باشید

0
968

مهم‌ترین پیشنهاد به مردان برای‌ تداوم زندگی‌ این است که از صحبت و مشاجره اجتناب نکنید. از کنار مشکلات گذشتن به حل آن‌ها کمکی‌ نمی‌‌کند.

 

در مقابل، حل‌نشده گذاردن منازعات بیشتر همسرتان را ناراحت می‌‌کند. اگر می‌‌خواهید روابط متعادل و سالمی‌ داشته باشید، بدانید که همسرتان باید در مورد آنچه او را آزار می‌‌دهد، حرف بزند. شاید تخلیه هیجانی‌ همسرتان به مذاقتان خوش نیاید اما از یاد نبرید که او می‌‌خواهد زندگی‌ مشترکتان را حفظ کند.

 

به‌خاطر داشته باشید که هدف او حمله به شخص شما نیست هرچند گه‌گاه سرخوردگی‌ و رنجش او باعث می‌‌شود گلایه‌هایش را با کلمات تحقیرآمیز و نیشدار بیان کند. اگر در این ناآرامی‌ و ناراحتی‌ همراه او باشید و به انتقادهای‌ او گوش کنید و برسر مبالغه‌کردن او یا عصبانی‌‌شدنش بر سر موضوعات بی‌‌مورد پافشاری‌ نکنید، او آرام خواهد شد.

 

اگر شما سکوت کنید و به حرف‌های‌ او گوش نکنید، او حالت تدافعی‌ به خود می‌‌گیرد و جنگ و دعوا بیشتر می‌‌شود. پس به‌گونه‌ای‌ رفتار کنید که گویی‌ احساس عصبانیت شما پایان یافته است.

 

برای‌ مثال، همسرتان به شما می‌‌گوید چگونه ماشین ظرف‌شویی‌ را بچینید و می‌‌گوید: «صدبار به تو گفتم لیوان‌ها را طبقه بالا بگذار، چون اگر طور دیگری‌ بچینی‌، اصلاً تمیز نمی‌‌شوند.» ممکن است در این زمان با خود فکر کنید «چه فرقی‌ می‌‌کند لیوان‌ها را کجا بگذارم؟ چه کسی‌ متوجه می‌‌شود اگر روی‌ آن‌ها لکه باقی‌ بماند. ما که نمی‌‌خواهیم از رئیس‌جمهور پذیرایی‌ کنیم.» بنابراین ممکن است تلاش کنید بحث را تمام کنید یا با او مخالفت ورزید.

 

به جای‌ این کارها، سعی‌ کنید با گفتن جمله‌ای‌ به خود، خودتان را آرام کنید، مثلاً بگویید: «ممکن است این موضوع برای‌ من اهمیت نداشته باشد، ولی‌ برای‌ او مهم است، بنابراین به حرفش گوش می‌‌کنم. عصبانیت او نشان می‌‌دهد که چقدر این موضوع برایش اهمیت دارد. او فقط می‌‌کوشد تا مطمئن شود توجه مرا به این موضوع جلب کرده است و وقتی‌ به شکایت او گوش می‌‌کنم، چرا موافقت نکنم تا این کار را بهتر انجام دهم، اگر این کار همسرم را خوشحال می‌‌کند؟!»

 

یا با حالتی‌ دوستانه و همراه با شوخی‌ می‌‌توانید پیشنهاد دهید که یک آزمایش علمی‌ برگزار کنید که ببینید لیوان‌ها به کدام روش تمیزتر شسته می‌‌شوند، بالا باشند یا پایین. در نهایت، این تمیزی‌ لیوان‌ها نیست که برای‌ همسرتان اهمیت دارد، بلکه اعتبار دادن به احساساتش از سوی‌ شما برایش مهم است.

 

این بدان معنا نیست که شما مجبورید در برابر همه انتقادهای‌ همسرتان تسلیم شوید، بلکه باید به نظر او احترام بگذارید و سعی‌ کنید حرف او را درک کنید به جای‌ آنکه مانند یک فرمانده اتوماتیک واکنش نشان دهید. در هر شرایطی‌، شما حق انتخاب دارید که چگونه به تقاضای‌ همسرتان پاسخ دهید. اگر از تمایل خودتان به داشتن حالت تدافعی‌ در برابر انتقاد همسرتان آگاه باشید، می‌‌توانید این چرخه منفی‌ را کوتاه کنید. در این حالت، عدم توافق و تفاهم یک دقیقه تا دو دقیقه به طول خواهد انجامید و مانند همیشه ساعت‌ها یا بیشتر طول نمی‌‌کشد.

 

بالاتر از همه این‌ها به‌خاطر داشته باشید که خانم شما همیشه مراقب ارتباط با شماست. به‌همین دلیل هم با شما مقابله می‌‌کند. او می‌‌خواهد هر دو نفری‌ مشکلات زندگی‌‌تان را حل کنید. اگر می‌‌خواهید زندگی‌‌تان خوب پیش برود، مجبورید همسرتان را همان‌گونه که هست بپذیرید و این ممکن است شامل پذیرفتن چیزهایی‌ باشد که او در زمان انتقاد از شما می‌‌خواهد.

منبع :جان گاتمن
دکتر مهدی قاسمی
برگرفته از کانال گروه روانپزشکی ویان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه