کودکانی که درکی از خطر ندارند!

0
1517

هر کودکی با کودک دیگر متفاوت است و کودکان اوتیستیک هم از این قاعده مستثنی نیستند. بنابراین هر کودک اوتیستیک نیازها و شرایط مخصوص خود را دارد و شما باید محیط خانه را با در نظر گرفتن ویژگی‌های خاص کودک خود مساعد کنید.
موارد زیر توصیه‌هایی است از سوی نظام سلامت عمومی بریتانیا و انجمن اوتیسم برای خانواده‌هایی که کودکان اوتیستیک دارند.

_95448498_gettyimages-524736322
۱- ایمنی
کودکان اوتیستیک معمولا درکی از خطر ندارند، بنابراین خانه را ایمن کنید. رادیاتور شوفاژ، میز یا دیگر وسایل با لبه تیز را جمع کنید. دسترسی به کمد یا اجاق گاز یا هر محفظه‌ای را که در آن اشیاء خطرناک قرار دارد (مثل قفسه دارو) مسدود کنید، با قفل یا مثلا دستگیره‌های مخصوص. پریزهای برق را با محافظ مخصوص بپوشانید. سیمهای برق هم باید در پوشش مخصوص از دسترس دور باشند.

820ff708779f2e453c4e472d42878cb9

۲- پنجره
برخی از کودکان اوتیستیک به صدای کوبیدن یا شکستن شیشه علاقه دارند. بنابراین پنجره‌های خانه را با شیشه نشکن بپوشانید.
معمولا حواس کودکان اوتیستیک با بقیه فرق دارد، مثلا آنها ممکن است صداهایی بشنوند یا بوهایی را حس کنند که برای بقیه قابل درک نیست. بعضی مواقع این حساسیت حواس باعث آزار این کودکان می‌شود.

 

_95448494_gettyimages-656181928

 

۳-نور
نور مهتابی یا نورهای شدید یا چشمک زن ممکن است بچه های اوتیستیک را آزار دهد. تا جایی که ممکن است نور خانه را ملایم و مناسب کنید. از کرکره به خصوص کرکره‌های عمودی پرهیز کنید چون ممکن است باعث رفتارهای وسواسی شود. به جای کرکره از پرده استفاده کنید اما مواظب باشید که بندهای پرده در دسترس نباشند.

۴-سر و صدا
برخی کودکان اوتیستیک نمی توانند مثل دیگر افراد صداهای ناخواسته یا مزاحم را حذف کنند. بنابراین تا حد ممکن خانه را در مقابل صدا محافظت کنید. مثلا موکت بهتر از پارکت است چون صدا را جذب می کند.  مثل شکل زیر ولی بدون نقاشی دیواری و با اصلاح رنگ کفپوش ضربه گیر!

sense_zps1d4622ad (1)
۵- بو
بوهایی که دیگران ممکن است اصلا متوجه آن نشوند برای کودکان اوتیستیک میتواند بسیار آزاردهنده باشد. به این موضوع دقت کنید مثلا در مورد استفاده از عطر و خوشبوکننده.
۶-رنگ
اگر کودک اوتیستیک دارید بهتر است خانه رنگ های تند و محرک نداشته باشد، مثلا دیوارها را رنگ کرم بزنید (نه مثلا زرد یا سفید). از کاغذ دیواری‌های طرحدار پرهیز کنید. در کل سعی کنید سطح دیوارها و وسایل خانه تا حد ممکن ساده و بدون طرح باشد.

dreamy-kids-rooms-soccer-7-537x345

 

۷-وسایل خانه
برای برخی کودکان اوتیستیک بهتر است وسایل خانه را بیشتر در یک طرف قرار داد نه در وسط و فضای وسط را خالی نگه داشت. وسایل کودک را در جعبه‌های بزرگ بگذارید برای اینکه پخش و پلا شدن این وسایل ممکن است باعث حواس پرتی کودکان شود. اگر این جعبه ها را مثلا در جای بلندی بگذارید می‌تواند به کودک اهمیت برقراری ارتباط را یادآور شود چون برای دسترسی به وسایلش باید از کسی بخواهد که آنها را برایش پایین بیاورد.

6dce47d3d11d0632ada4a8c9f387f124
۸- اتاق خواب
ملحفه و روتختی های قابل شستشو، ضد آب و غیر قابل اشتعال و بدون مواد شیمیایی ارجحیت دارند.

 

۹-دستشویی
برخی کودکان اوتیستیک وسواس آب دارند. شاید لازم باشد قفل مناسب برای دستشویی و حمام نصب کنید، گاهی ممکن است مجبور باشید جلوی توالت (ایرانی یا فرنگی) مانعی بگذارید که در معرض دید و در دسترس نباشد. دمای آب خانه باید طوری باشد که اگر کودک شیر آب را باز کرد حرارت نامناسب آب او را شوکه نکند. شاید لازم باشد شیرهایی نصب کنید که برای این کودکان مناسب باشد، این کار می‌تواند به استقلال کودک کمک کند.
۱۰- اتاق بازی و آرامش
اگر برایتان مقدور است برای کودک اتاق بازی و آرامش در نظر بگیرید و آن را با وسایل مناسب تجهیز کنید. اگر کودک شما فضای باز برای بازی و دویدن ندارد ممکن است برخی وسایل برای تخلیه استرس و همچنین فعالیت سودمند باشد. بر حسب نیاز کودک وسایل چنین اتاقی متفاوت است اما چند مورد به عنوان مثال مطرح می کنیم:

img_4399 (2)
آینه نشکن، برای این که کودک بتواند چهره و همچنین احساسات خود را ببیند بدون اینکه برایش خطر داشته باشد، ترامپولین یا کیسه بوکس برای فعالیت فیزیکی داشته باشد یا مجهز به تجهیزات صوتی و تصویری باشید.
فراموش نکنید وسیله‌ای که برای یک کودک مفید است ممکن است برای کودک دیگر مضر باشد. بنابراین برای این که خانه را برای کودک اوتیستیک مناسب کنید حتما با متخصص مشورت کنید.

اگر الان به کمک احتیاج دارید تیم تخصصی راه کلینیک با تخصص های لازم در خدمت شماست. راه های تماس را ببینید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه