همسر آینده ، باید دارای چه معیار هایی باشد؟

0
1375

انتخاب همسر یکی از سخت ترین و تأثیرگذار ترین تصمیمات فرد در زندگی است و معمولاً فقط یکبار در طول زندگی رخ می دهد. برای اتخاذ چنین تصمیم با اهمیتی هر فرد باید از یک روش منطقی و با کمترین احتمال خطا استفاده نماید.

 

از اینرو موسسات زیادی برای ارائه مشاوره در چنین مواردی بنا نهاده شده است و ما نیز مشاوره گرفتن از مراکز علمی و معتبر را توصیه می کنیم. بطور کلی معیارهای انتخاب همسر را می توان شامل ویژگی های جسمی و ویژگی های اجتماعی-اخلاقی دانست.

 

این معیار های کلی شامل اجزاء متنوعی هستند که برخی از آنها عبارتند از: سلامت جسمی و روحی، متناسب بودن سن،خصوصیات ظاهری، اخلاق و رفتار،تحصیلات، سطح اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی دختر و پسر و خانواده های دو طرف.

 

۱- ویژگی های ظاهری همسر آینده شما باید متناسب با شما باشد و همچنین باید از سلامت جسمانی مطلوب برخوردار باشد. برای مثال چهره ایشان باید برای شما قابل قبول باشد. توجه داشته باشید که اگرچه چهره زیبا یک نقطه قوت است، اما اولویت اول در معیار ازدواج نیست و ملاکهای زیبایی درنظر افراد مختلف متفاوت است. چهره همسر آینده شما باید برای شما در حد قابل قبول باشد و باید از سختگیری های شدید در این زمینه اجتناب کنید که دچار وسواس نشوید.

 

همچنین، قد و جثه همسر آینده شما باید متناسب با شما باشد. معمولاً مردان دوست دارند که سن همسرانشان کمتر از آنها باشد و برخی صاحبنظران نیز اختلاف سن ۲ تا ۶ سال را مناسب می دانند. اما باید بدانید که سن واقعی هر کس متشکل از سن تقویمی و شناسنامه ای و سن فکری و روحی او است و مساوی بودن یا حتی کمی بیشتر بودن سن زن نسبت به مرد غالباً مشکل ساز نیست.

 

در مورد سلامت جسمی نیز باید بدانید که برخی از بیماریها قابل درمان و خفیف هستند و برای زندگی آینده مشکلی ایجاد نمی کنند. اما با بیماری های شدید و غیرقابل درمان و همچنین معلولیت های همسر آینده تان کاملاً جدی و بدور از هر گونه نگاه احساسی برخورد کنید تا در آینده حسرت نخورید.

 

۲- معیارهای اجتماعی و اخلاقی در انتخاب همسر بسیار حائز اهمیت هستند و برخی از آنها از معیارهای جسمی و ظاهری مهمترند. اگر ظاهر زیبای همسر تنها معیار ازدواج باشد، با گذشت زمان عادی می شود، اما آنچه که اساس تداوم یک زندگی توأم با آرامش را می سازد تشابه فکری و عقیدتی زوجین است.

 

بنابراین متناسب بودن سطح تحصیلات، طرز فکر، مذهبی بودن یا نبودن و حتی مقدار مقید بودن به اصول مذهبی بسیارمهم است. تحصیلات باید متناسب باشد و نه لزوماً مشابه هم؛ مثلاً یک فرد با تحصیلات دانشگاهی بهتر است با یک فرد کم سواد ازدواج نکند.

 

علاوه بر سطح تحصیلات، سطح هوش زوجین هم تا حدی باید مشابه باشد تا مثلاً یکی مجبور نباشد تمام عمر در حال فهماندن مطلب و تکرار جملاتش به طرف مقابل باشد. متناسب بودن خلق و خو نیز اهمیت فراوانی دارد ولی پی بردن به جزئیات آن قبل از ازدواج کار سختی است و دقت و تلاش وافری را می طلبد.

 

با این حال به معیارهایی مثل خنده رو بودن، کمرو و خجالتی نبودن، داشتن رفتار اجتماعی قابل قبول، انتقاد پذیر بودن، نداشتن زبان تلخ و نیش دار، نداشتن عصبانیت بی جا، خسیس نبودن، داشتن تعادل در گفتار و رفتار و متناسب بودن آنها در شرایط مختلف توجه داشته باشید. البته یادتان باشد که اول باید خودتان را خوب بشناسید تا بتوانید فردی با ویژگی های متناسب با خودتان انتخاب کنید.

 

مثلاً اگر شما کم حرف هستید و روابط اجتماعی و خانوادگی کم را دوست دارید، بهتر است با فردی که بسیار اجتماعی است و مدام در حال مهمانی رفتن است ازدواج نکنید. مسأله مهم دیگر تناسب بین سطح خانواده های دو طرف می باشد. دو خانواده بهتر است از نظر سطح فرهنگی، مذهبی، موقعیت اجتماعی و اقتصادی تناسب داشته باشند. لطفاً دوباره توجه کنید، دو خانواده باید از نظر فرهنگ، مذهب، موقعیت اجتماعی و سطح مالی متناسب باشند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه