آشنایی با باورهاى غلط در ارتباطات بین زوجین

0
1164

اگر شما در رابطه با همسرتان، مشکلی داشته یا دارید، احتمالا توصیه های زیادی به شما شده است. این طور به نظر میرسد که هر فردی که ازدواج کرده است و یا افرادی را میشناسد که ازدواج خوبی داشته است، رمز و راز یک عشق بی انتها در ازدواج را، میداند.

 

من (جان گاتمن) پس از سالها تحقیق و پژوهش، همانطور که در کتاب هفت اصل برای ساخت ازدواج گفته ام، به این نتیجه رسیدم که باورهای غلط بسیاری در مورد ازدواج وجود دارد که نه تنها مخرب است، بلکه بالقوه توانایی از بین بردن رابطه را دارد.

 

این باورها خیلی خطرناک هستند چون باعث میشوند زوجها مسیر اشتباهی را انتخاب کنند و یا به سبکی با یکدیگر برخورد نمایند که امیدی به بهبود رابطه وجود ندارد، و این فرضیه که رابطه را میتوان با افزایش حساسیت بین فردی (توجه) بهبود بخشید نیز غلط است.

 تعدادی از این افسانه هاى غلط عبارتند از:

 

ازدواج فقط یک کاغذ و قرارداد رسمی است

مزایای جسمانی و روانی ازدواج بیشمار است. بعد از ۵٠ سال تحقیقات جامعه شناختی در کشورهای توسعه یافته ثابت شده است که بهترین منبع سلامتی، ثروت، طول عمر و آرامش خاطر کودکان، از ازدواج رضایتمند و سالم ناشی میشود.

تنها زندگی کردن با روابط موقت، همانند زندگی متاهلی است

دوباره تحقیقات جامعه شناختی نشان داده است که در همه جای کره زمین، افرادی که تنها زندگی میکنند، زودتر میمیرند، کمتر سالمتر هستند، کمتر ثروتمندترند و بهبودی از بیماری ها برایشان کندتر است، به نسبت افرادی که ازدواج کرده اند.

 

این امر خصوصا برای مردان صادق است که در مقایسه با زنان از حمایتهای اجتماعی ضعیف تری برخوردارند. زمانی که مردان در یک رابطه متعهدانه هستند، حمایت های اجتماعی خود را افزایش میدهند.

 تعارض در رابطه زناشویی، نشانه آن است که در یک رابطه بد و مخرب قرارگرفته اند

تعارض در همه روابط وجود دارد و غیرقابل اجتناب است. علاوه بر این، تعارض به ما کمک میکند تا آگاهی خود را نسبت به شریک زندگیمان افزایش دهیم. تعارض معمولا از تلاش برای ایجاد رابطه از دست رفته شکل میگیرد، مخصوصا زمانیکه یکی از زوجین تلاش میکند تا به لحاظ عاطفی به دیگری نزدیکتر شود. همچنین تعارضات از تفاوت انتظارات زوجین از یکدیگر شکل میگیرد که ارزش دارد در موردشان صحبت شود.

 عشق کافی است …

عشق کافی نیست، زیرا در اغلب ازدواجها، خصوصا بعد از تولد اولین کودک، زوجین تعاملات خودشان را با یکدیگر کمرنگ میکنند، که به روابط عاشقانه آسیب میزند. رفتار جنسی کمتر میشود و از تفریح و ماجراجویی نیز دور مى شوند.

 

اگر به روابط بین زوجین توجه نشود، رابطه تبدیل به انجام یکسری کارهای تکراری و مکالمات محدود تبدیل می شود. که زوجین باید توجه و اولویت خود را به یکدیگر در این حیطه بهم داشته باشند.

صحبت در مورد زخمهای عاطفی رابطه درگذشته، فقط باعث بدتر شدن آنها میشود

بنا به گفته فالکنر ” گذشته هیچ وقت نمی میرد و هیچ وقت نمی گذرد.” (چون ما با گذشته زندگی میکنیم) شما مى توانید آسیبهاى عاطفی گذشته را بررسی نمایید، که دیگر برای شما اتفاق نیافتد. شما نمى توانید گذشته را عوض کنید، بلکه فقط می توانید نحوه بازگویی و خاطره آن را تغییر دهید.

 

روابط بهتر آن است که افراد مستقل تر از یکدیگر باشند و نیاز زیادی بهم نداشته باشند

وابستگی متقابل در همه روابط وجود دارد. در روابط سالم، افراد می کوشند تا نیازهای دیگری را هم مدنظر خودشان قراردهند.(و خودخواهانه فقط به فکر ارضای نیاز خودشان نباشند.)

باوری در این زمینه وجود دارد که ” عزیزم اگر تو آسیب ببینی، دنیا براى من متوقف مى شود و من به تو، توجه مى کنم.”

جان گاتمن

برگرفته از: مرکز مشاوره دانشگاه تهران

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه