پژوهش جدید: اگر سخت می‌خوابید، ژن «جغد شب» دارید

0
1031

یک گروه پژوهشی در دانشگاه راکفلر نیویورک اخیراً کشف کرده است که یک گونه تغییر در ژن (CRY1) باعث به تعویق افتادن ساعت بیولوژیکی در بدن می شود؛ ساعت بیولوژیک بدن، ساعت شبانه روزی بدن است که به مغز فرمان می دهد که هر شب چه وقت بخوابد و صبح چه وقت از خواب بیدار شود.

به گفته پژوهشگران این جهش ژنیتیکی غالب است، یعنی تنها داشتن یک کپی از آن می تواند موجب اختلال در خواب شود.

کسانی که این جهش ژنیتکی مصطلح به «جغد شب» را دارند، چرخه ساعت «شب زنده داری شان» طولانی تر است که باعث می شود تا دیروقت شب خوابشان نیاید و بیدار بمانند.

بنابه این پژوهش، از هر ۷۵ نفر یکی می تواند دارای این جهش ژنتیکی باشد.

1140-mature-woman-using-laptop-late-night.imgcache.rev758de52f04aea3d8a86ed96fef4a4362

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا پیش بینی می کند که بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون بزرگسال در آمریکا به نوعی اختلال خواب مبتلا هستند که آنها را در خطر ابتلا به بیماری های مزمن مثل فربگی، دیابت و افسردگی قرار می دهد.

افرادی که به اصطلاح «جغد شب» هستند، ساعت خواب و بیداری شان در ۲۴ساعت در مقایسه با بقیه تأخیر دارد، یعنی وقتی دیگران وقت خواب شان است، آنها پر انرژی هستند و خوابشان نمی آید.

این گونه افراد اغلب مجبورند که ساعت بدنشان را به خاطر شرایط زندگی، کار، یا مدرسه به زور تغییر دهند و قبل از اینکه مغزشان به آنها دستور بدهد که وقت خواب است، بخوابند. این امر نه تنها اغلب موجب اختلال خواب این افراد می شود، بلکه موجب خستگی آنها در طول روز می شود.

نتایج این پژوهش در ژورنال علمی «سل» منتشر شد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه