عشق زیاد آنچنان هم خوب نیست!

0
2154

بنابه گفته محققان مرکز تحقیق اعتیاد دانشگاه آدلاید استرالیا، افراد می‌توانند درست مانند الکل یا مواد مخدر به همسر و شریک زندگی خود معتاد شوند. وقتی فردی به همسر خود معتاد شود، بسیار وابسته می‌شود تا جایی که ممکن است سلامت ذهن و حرفه خود را به خطر اندازد و همچنین دوستان و خانواده خود را نیز از دست دهد.

 

به نقل از دیلی میل، محققان دانشگاه آدلاید، می‌گویند،” افراد وقتی عاشق کسی می‌شوند، ابتدا درست مانند مصرف مواد مخدر یا الکل، احساس سرخوشی کرده و پس از اینکه این احساس فروکش کرد، نوعی وابستگی روانی در آنها به وجود می‌آید که تصور می‌کنند به فرد مورد علاقه‌شان، نیاز دارند.” این محققان به چند علامت که نشان‌دهنده اعتیاد به همسر است، اشاره کرده‌اند. این نوع عشق و علاقه برای سلامت روحی و جسمی فرد مناسب نیست.

۱- بودن دایمی در کنار همسر

آنقدر او به همسر خود وابسته است که ترجیح می‌دهد، هر جا که همسرش هست، او هم باشد. این رفتار به قیمت انجام ندادن کارهای مهم‌تر تمام می‌شود و فرد همچون یک معتاد به مواد مخدر، برای خود مشکلات بسیاری درست می‌کند.

۲- خرج کردن تمام پول

هدیه دادن به دیگران احساس خوبی است اما انجام دادن این کار فرد را متضرر می‌کند. فرد عاشق معتادگونه، سرانجام به خاک سیاه می‌نشیند.

۳- شادی فقط در کنار همسر

عاشق وابسته نمی‌تواند بدون همسرش شاد باشد، چنین فردی پس از مدتی چنان متکی به همسر خود می‌شود که نمی‌تواند حتی در کنار دوستان و خانواده خود، احساس خوبی داشته باشد.

۴- به خود اهمیت ندادن

فردی که به همسر خود وابسته است، نمی‌تواند برای خود زمانی اختصاص دهد و به نیازهای خود توجه کند و اگر کاری برای خود انجام دهد، به شدت احساس گناه و اضطراب خواهد کرد.

۵- ترس از دست دادن

او به شدت از نبودن و یا از دست دادن همسر خود می ترسد و به همین دلیل به حسادت می‌افتد و اگر هم روزی به دلیلی او را از دست دهد، احتمال افسردگی و حتی خودکشی در او زیاد خواهد بود.

 

محققان می‌گویند برای غلبه بر این اعتیاد باید مرزهای خود را شناخت، خود را دوست داشت و برای سلامت خود ارزش قایل بود، به احساسات خود توجه نشان داد و آنها را در دفترچه خاطرات خود یادداشت کرد و همچنین از یک روانشناس خبره کمک گرفت.

مترجم: نادیا زکالوند

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه