چطور با همسرمان درباره مشکلات مالی صحبت کنیم

0
1190

دعوا بر سرِ مشکلات مالی همسران چه مواقعی به وجود میآید؟

۵ نکته برای حل مشکل جیب‌های خالی

مسایل مالی یکی از اختلاف‌های رایج بین زن و شوهرهاست. هر زوجی، از هر طبقه اجتماعی تا حدی دارای مشکلات مالی است. اگر کتاب «باباگوریو» نوشته بالزاک، نویسنده قرن-نوزدهمی فرانسه را خوانده باشید، دریافتهاید که در میان اشراف و پولداران نیز مشکلات مالی می‌تواند وجود داشته باشد. پنج نکته مهم اقتصادی را که در طول زندگی مشترک میتواند بارها رخ دهد، برای شما بازگو میکنیم. به یاد داشته باشید که بهترین کار هنگام بحران‌های مالی خانواده‌ها، داشتن صداقت و همکاری در حل بحران است.

۱- داشتن مشکلات شغلی

بسیاری از همسران مسایل شغلی و مشکل‌های محل کار را برای شریک زندگی‌شان بازگو نمیکنند و در بحران‌های شغلی، فقط خودخوری میکنند. اگر یک روز از محل کار اخراج شوید، چه میکنید. بسیاری از مردان دوست ندارند زنانشان درباره امنیت شغلی از آنها سوال کنند. حتی خیلی از همسران، حقوق خود را از یکدیگر پنهان میکنند. مثلا وقتی که درآمد بالایی دارند، آن را به همسرشان نمیگویند اما وقتی که درآمدشان کم میشود، همسران خود را در جریان میگذارند. بهترین راه این است که احتمال‌های شغلی آینده را به همسرتان بگویید و با هم درباره راه‌حل‌ها بحث کنید.

۲- مشکلات مالی والدین

گاهی ممکن است والدین شما که سالمند شدهاند، برای درمان یا هزینههای روزمره زندگی خود، به شما احتیاج داشته باشند. شما فرزند آنها هستید و نمیتوانید تنهایشان بگذارید اما در بسیاری از اوقات، کمک کردن به والدین شما را با محدودیت‌های مالی مواجه میکند و ممکن است همسرتان به این محدودیت‌ها اعتراض کند. در کمک به والدین منطقی باشید و از مدت‌ها پیش، درباره آن با همسرتان صحبت کنید. این بحث‌ها را نگذارید برای وقتی که پدر و مادر شما به کمک فوری احتیاج دارند. درباره شرایط زندگی والدینتان توضیح بدهید و از همسرتان بخواهید که درباره کمک احتمالی به آنها پیشنهاد بدهد.

۳- تصمیم‌های اقتصادی

زندگی مشترک بر پایه تصمیم‌های اقتصادی‌ای میچرخد که همسران با یاری هم باید آنها را اتخاذ کنند. در بسیاری از خانوادهها، مردها تصمیم‌های اقتصادی را میگیرند. در این صورت، اگر مشکلی پیش بیاید مردها مقصر شناخته میشوند و از دست زن‌ها نیز کاری برنمیآید، اما اگر مردان و زنان به صورت تیمی کار کنند، مسوولیت برابری نیز دارند و در زمان بروز مشکل نمیتوانند از زیر بار سختیها شانه خالی کنند.

۴- دست و دل بازی برای بچه ها

همسر خسیس داشتن، یکی از مصیبت‌های بزرگی است که در بسیاری از مواقع به جدایی نیز انجامیده است، اما اگر همسری از آن سوی بام بیفتد و بسیار دستودلباز باشد، حتی درباره بچه‌هایش، باید چه کرد؟ پدر و مادرها از همه دارایی خود مایه میگذارند تا فرزندان خود را به خوبی تربیت کنند و تلاش میکنند که آنها در زندگی کمبودی نداشته باشند، اما این نباید باعث شود که همسری همه هست و نیست خود را برای فرزندان خرج کند و در انتها مشکلات مالی زیادی را برای شریک زندگی‌اش باقی بگذارد. باید واقعیت‌ها را پذیرفت و در مواقعی درک کرد که نمیتوان کار بزرگی برای بچهها انجام داد.

۵- بازنشستگی

همسران همواره باید به فکر دوران بازنشستگی خود باشند و اندوخته و سرمایهگذاریهایی داشته باشند که با اتکا به آن، دوران کهولت و از کارافتادگی را بگذرانند. نباید فکر کردن در این باره را به دوران بازنشستگی عقب بیندازید. از وقتی که جوان هستید، با هم درباره دوران بازنشستگی و ایده‌های خود صحبت کنید.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه