چگونه برای کودک خود جشن تولد بگیریم؟

0
810

دنیای کودکان، ساده و پاکیزه است. بچه‌ها عادت ندارند با کینه نسبت به دنیای اطرافشان واکنش نشان دهند و همیشه سادگی و صمیمیتی به جمعی که در آن حضور دارند وارد می‌کنند که انرژی خوشایندی به جمع تزریق می‌کند. باید با چشمان باز به دنیای دوروبرتان نگاه کنید تا تاثیر حضور کودکان را احساس کنید.

 

به همین دلیل بی‌انصافی است اگر برای مناسبت ساده‌ای مثل «جشن تولد» برایشان کم بگذاریم، به روی خودمان نیاوریم یا حتی روی این مناسبت ویژه چشم ببندیم، آن هم در شرایطی که عکس‌ها، خاطره‌ها و شیطنت‌های تولد در سال‌های بزرگسالی تصویر بهتری از شما برای بچه‌هایتان می‌‌سازد و آنها باورشان می‌شود که شما پدر و مادر خوبی بوده‌اید. پس به برنامه‌هایی که می‌توانید برای جشن تولد کودکتان داشته باشید، نگاهی می‌اندازیم، اما در تمام این برنامه‌ها، دوربین عکاسی یا فیلمبرداری را فراموش نکنید.

برنامه خانوادگی

– اعضای نزدیک خانواده را به خانه‌تان دعوت کنید و شام را از یکی از فست‌فودهای نزدیک سفارش دهید.
– اگر دستتان نمی‌رود پول پای شام تولد بدهید یا از آن والدین سخت‌گیر هستید که به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهند پای فست‌فود به خانه‌شان باز شود، مدام به خودتان یادآوری کنید که مهم نیست من می‌خواهم مهمانی کاملی ترتیب بدهم که مو لای درزش نرود. مهم این است که کودکم بتواند در شب تولدش غذای موردعلاقه‌اش را نوش‌جان کند.

 

– برای دعوت مهمانان هم از کودکتان پرس‌وجو کنید. اجازه دهید مهمان‌های دلخواهش را در فهرست ویژه داشته باشد. او حق دارد همبازی‌هایش در فامیل را به این مهمانی دعوت کند و در جمع بزرگ‌ترهای فامیل ننشیند.

 

– مدام به بچه‌ها نگویید سروصدا نکنند و زیر دست و پای بزرگ‌ترها نپلکند. یادتان باشد مهمانی مخصوص کودک شماست و نباید آخر شب کارتان به جنگ و قهر بکشد. از پیش از آغاز مهمانی، اتاقی را مشخص کنید و وسایل بازی کودکان را در آنجا قرار دهید.

برنامه دوستانه

سخت‌گیر نباشید. درباره ریخت‌وپاش خانه حساسیت به خرج ندهید و در اصطلاح خودمانی‌اش نه اعصاب خودتان را خرد کنید و نه تولد را زهرمار کودکتان.

 

معمولا خانواده‌هایی که بچه‌هایشان را به مهمانی تولد کودک شما می‌فرستند، انتظار ندارند برنامه‌تان تا دیروقت طول بکشد. به همین دلیل بعد از ساعت ۶ بعدازظهر کیک را نیاورید و طوری برنامه‌ریزی کنید که تمام برنامه‌هایی که برای جشن چیده‌اید، به ترتیب و با زمان‌بندی مناسب اجرا شوند.

 

بهتر است برای همبازی‌های کودکتان نیز هدایایی به رسم یادگاری آماده کنید تا آنها دست‌خالی از خانه‌تان نروند. این هدایا می‌تواند از مدادرنگی تا پیکسل برای روی لباس یا کیف مدرسه‌ باشد.

 

درباره غذاها نیز لازم نیست تذکر بدهیم، غذاهایی سبک، خوشمزه اما ویژه پیدا کنید.

 

درنظر داشته باشید بعضی بچه‌ها به برخی موادخوراکی حساسیت دارند و طبیعی است اگر از والدین آنها درباره حساسیت احتمالی بچه‌شان سوال و جواب کنید، چرا که ممکن است به بادام‌زمینی به عنوان یکی از بهترین گزینه‌های پذیرایی از کودکان فکر کنید، در حالی که تعداد افرادی که به بادام‌زمینی و بادام‌هندی حساسیت دارند، خیلی بیشتر از حد تصور شماست.

 

گزیده‌ای از آهنگ‌های موردعلاقه کودکتان و آهنگ‌های تولدمبارک مرسوم آماده داشته باشید. این آهنگ‌ها می‌توانند فضای خوبی بر تولد حاکم کنند. در عین حال اسباب‌بازی مخصوصی برای بچه‌ها آماده کنید تا بتوانند با یکدیگر بازی کنند و پیش از آنکه کارشان به دعوا بکشد، سرشان گرم شود.

 

ممکن است تصور حضور ۱۰ کودک در خانه شما را پریشان ‌کند پس هیچ ایرادی ندارد اگر از خواهرتان یا مادر یکی از دوستان نزدیک فرزندتان بخواهید تا شما را در این مراسم همراهی کنند. با این روش نه‌تنها بار مسوولیت را به تنهایی به دوش نکشیده‌اید، بلکه در ساعاتی که بچه‌ها بازی می‌کنند، شما نیز هم‌صحبتی دارید و حوصله‌تان سر نمی‌رود.

 

حالا که در انتخاب مهمان‌ها از کودکتان کمک گرفته‌اید و در طول مهمانی سعی کرده‌اید با او همراهی کنید و بهترین ساعت‌های زندگی‌اش را رقم بزنید، می‌توانید از او بخواهید در جمع کردن ظرف‌ها به شما کمک کند.

 

مهم نیست او چند بار تا آشپزخانه می‌رود و بازمی‌گردد، مهم این است که او بداند مهمانی زمانی تمام می‌شود که خانه را مرتب کند اما دقت کنید مسوولیت‌هایی که به کودک می‌سپارید، شیرینی جشن را از دماغش بیرون نیاورد که آن وقت سال آینده از شما می‌خواهد هیچ تولدی برایش نگیرید.

خودمانی

– گاهی هم پیش می‌آید که در شهری غیر از شهر خودتان ساکن هستید و کودکتان هم اهل دوست‌پیدا کردن نیست. خودتان هم پریشان هستید و تا ظهر همان روز فراموش کرده‌اید تدارکی برای مهمانی ببینید.

 

در این شرایط، با یک کیک خوشمزه، چند شمع رنگی، یک کادوی تولد و یک شام متفاوت، ساعت‌های خوبی را برای اعضای خانواده خود فراهم کنید. در زمینه جشن تولد کودکتان خساست به خرج ندهید که فرداروزی به رویتان می‌آورد و این اصلا خوب نیست.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه