چگونه به فرزند خود کمک کنیم تا به ترس های خود غلبه کند؟

0
1175

ترس یک هیجان کاملا طبیعی است برای زمانی که امنیت عاطفی ، جسمی کودک به خطر بیفتد اما گاهی این ترس به شکلی افراطی کودک را در بر می گیرد و زندگی روزمره او را مختل می کند در این صورت باید در مورد ترس کودک اقداماتی انجام دهیم.

 

کودک از بدو تولد ترسهایی را مختص به سن خود تجربه می کند که در آن مرحله سن طبیعی است و ما فقط می توانیم کودک را همراهی کنیم تا آن دوره از سنش را با آرامش پشت سر بگذارد و نیازی به اقدام خاصی نیست .

ترس های نوزاد

نوزاد از صداهای بلند وحشت زده می شود و ترس خود را با جیغ و گریه شدید نشان می دهد .

ترس کودک ۶ تا ۱۸ ماهه

همه شما کوچولوهایی را دیده اید که به محض دیدن فردی غریبه از گردن پدر و مادر آویزان می شوند و خود را پنهان می کنند . ترس از غریبه ها در کودکان ۶ تا حدود یک سال ونیمی کودک کاملا طبیعی است .

ترس در سن ۲ تا ۵ سالگی

در این سن قوه تخیل کودک بسیار فعال است اوسایه های اتاقش را هیولا می بیند ووحشت می کند .
ترس از تاریکی و تنهایی از ترسهای طبیعی درسن ۲ تا ۵ سالگی است . ترس از حیوانات نیز از دیگر ترسهای این سن است .

ترس های نوجوان

ترسهای از حوادث غیر مترقبهمثل سیل و طوفان وزلزله و… وترس از اشباح و جن و… از گروه سنی نوجوان است .
هر کدام این ترسها در سن گفته شده طبیعی است و معمولا در همه کودکان دیده می شود اما اگر زمان هر کدام از این ترسها بیشتر از ۲ سال طول کشید و یا شدت آن خیلی زیاد بود باید برای رفع آن چاره ای اندیشید .

مشخصات کودک ترسو

کودک ترسو مدام نگران و مضطرب است و معمولا نزدیک والدین می ماند . این کودکان اهل ریسک و بازیهای جدید نیستند .آنها نگرانی همیشگی در مورد بیماری والدین و یا مرگ و از دست دادن آنها دارند . این کودکان معمولا ساکت وکم حرفند .

علل ایجاد کننده ترس در کودک

ترسهای عمدی

گاهی والدین از روی عمد کودک را از چیزی می ترسانند مثلا او را از بالا رفتن پله می ترسانند و هربار که کودک نو پا به سمت پله ها می رود به او می گویند ” اگربه تنهایی از پله بالا بری می افتی و سرت خون میاد ”

ترسهای تصادفی

کودک به طور ناگهانی و تصادفی در موقعیتی قرار می گیرد که ترساننده است مثلا کودک در ماشین است که تصادف اتفاق می افتد و موجب ترس همیشگی کودک از ماشین و رانندگی در آینده می شود .

ترسهای عاطفی

ترس از دست دادن پدرو مادر یکی از موقعیتهایی است که فشار عصبی زیادی به کودک وارو می کند مخصوصا اگر کودک بین ۲ تا ۶ سال باشد اگر قرار است به سفری بروید وچند روزی از کودک دور باشید و یا عمل جراحی در پیش دارید که در مدت بستری بودن کودک را نمی بینید هرگز به دروغ به کودک نگوییدکه می خاهید به بازاربروید و برایش اسباب بازی بخرید.

 

ندیدن زمان طولانی شما کودک را نگران و وحشت زده می کند که نکند او را رها کرده اید . و این مساله زمینه ساز ترسها در آینده است.

از طرفی یکسری عوامل در زندگی کودک می تواند کودک را به سمت ترسو بودن پیش ببرد مثلا داشتن والدین ترسو یا فردی ترسو در خانواده ، فرض کنید مادر به شدت از حیوانی مثل گربه وحشت دارد و هر بار با دیدن گربه جیغ می کشد و علائم وحشتزدگی نشان می دهد احتمال زیادی وجود دارد که کودک با الگو گیری از مادر دچار ترس از حیوانات شود.و یا زمانی که والدین به شدن محافظه کار و محتاط هستند و کودک را از انجام هر کاری که ریسک دارد منع می کنند.

 

فرزندانی که تنبیهات سخت بدنی می شوند هم ممکن است ترسان ونگران باشند و یا کودکانی که در زندگی خود دچار غم از دست دادن نزدیکان شده باشند و یا اتفاق غم انگیزی را در سالهای اول زندگی خود تجربه کرده باشند نیز ممکن است ترسو باشند .

توصیه هایی برای از بین بردن ترس کودک

۱-کودک را به خاطر ترسش مسخره نکنید . ترسهای کودک هر چند ممکن است برای شما پیش پا افتاده ومسخره باشد ولی برای خود کودک بسیار جدی و وحشت آور است.

۲-هرگز کودک را مورد تهدید و سرزنش قرار ندهید مثلا گفتن خجالت آور است که تواز مورچه می ترسی . و جملاتی از این دست مطلقا ممنوع است .

۳-کوچکترین کارههای شجاعانه او را تشویق کنید این کار باعث بالا رفتن اعتماد به نفس کودک می شود .با او در مورد افراد شجاع صحبت کنید و داستانهایی با این موضوع برایش بخوانید .

۴-همیشه از قبل راجع به موضوعاتی که ممکن است موجب ترس ووحشت کودک شود با او صحبت کنید .و او را آماده روبرو شدن با مساله کنید . مثلا اگر قرار است کودک برای عمل جراحی به بیمارستان برده شود حتما در مورد این مساله از قبل با کودک صحبت کنید تا او یکباره غافلگیر ووحشت زده نشود .

۵- به کودک عشق و علاقه خود را صمیمانه ابراز کنید وبه او بگوییدهمیشه در کنارش خواهید بود .

۶- کودک باید مطمئن شود در هنگام ترسیدن شما از او حمایت می کنید و در کنارش هستید .

حرف آخر:

اشتباهی که نباید در مورد ترس کودک انجام دهید:

۱-اجازه ندهید که کودک مطلقا با مورد ترس آورش مواجه شود مثلا کودکی که از تاریکی می ترسد نباید شما اتاقش را تا صبح کاملا روشن نگه دارید بلکه باید در اتاق نیمه تاریک باشد.

۲-کودک را به طور ناگهانی با ترسش مواجه نکنید .مثلا اگر کوچولوی شما از سگ می ترسد او را مجبور نکنید سگ را لمس کند بلکه ابتدا او را با عروسکی شبیه سگ نزدیک کنید تا کم کم عادت کند .

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه