تکنیک تبدیل نگرانی ها به پیش بینی ها

0
1498

همه ما کم و بیش نگرانی را تجربه می کنیم و بسیاری از این نگرانی ها نیز در قالب افکار مبهم، کلی و سوالات “چی می شود اگر…” یا “نکند…” در ذهن فعال اند. به عنوان مثال:

چی می شود اگر همسرم تصادف کند؟
چی می شود اگر ارتباط ام با بهترین دوستم خاتمه یابد؟
نکند از پس امتحانات برنیام؟
نکند نتوانم بدهی ها را بپردازم؟

 

این افکار اغلب بی پاسخ می مانند و به صورت نگرانی در ذهن تداوم می یابند و فرد همه تلاش خود را برای خلاصی از این نگرانی ها انجام می دهد. اما نه تنها نمی تواند از آن ها خلاص شود بلکه حتی این افکار افزایش می یابند و فرد گرفتار هیجان های آشفته ساز و در نتیجه دچار “بد تنظیمی هیجانی” می گردد.

به همین دلیل کافی است، هر زمان که نگرانی ها سراغ تان آمدند، آن ها را به “پیش بینی های دقیق درباره اتفاقات واقعی تبدیل کنید.” انجام پیش بینی های دقیق باعث می شود نگرانی های تان از حالت کلی و مبهم خارج شده و از فاجعه سازی اتفاق مربوطه جلوگیری شود و در نهایت منجر به کاهش نگرانی های تان و تنظیم هیجان های تان گردد. برای این کار لازم است این “چهار سوال کلیدی” را از خود بپرسید و به آن ها به طور دقیق و مشخص پاسخ دهید :

۱ – چه اتفاقی قرار است بیافتد؟
۲ – چطور اتفاق خواهد افتاد؟
۳ – کجا اتفاق می افتد؟
۴ – چه زمانی رخ خواهد داد؟

 

دقت داشته باشید که تکنیک “تبدیل نگرانی ها به پیش بینی ها” زمانی برای تان تاثیر لازم را خواهد داشت که در اجرای این تکنیک ممارست به خرج دهید و در قدم های اول اجرا، امید خود را همچنان حفظ کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه